Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:2305755.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1936.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:642. 
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:65.03 x 8.11 x 2.24. 
Tonnage / Inhoud:670 / 919.
Voortstuwing:400 pk Stork, type HOT, 5 cilinder, 2 tact, 310 omw/min.
Aantal schroeven:1, met straalbuis.
Kopschroef:Geen. 
Aantal tanks:10. 
Pompcapaciteit:2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met een dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
ZusterschepenANDALUSIA, CASTILIA en CANTABRIA. 
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Spaanse stad Valencia
Bijzonderheden:De VALENCIA is het enige schip van deze serie geweest dat, vanaf de bouw was uitgerust met een straalbuis. In 1964 verlengd naar 79.53 x 8.11 x 2.51 met 12 tanks – 996 ton / 1192 kubieke meter. De twee motorpompen werden vervangen door 1 Houttuin motorpomp van 240 cbm/uur. Tevens hermotoriseerd met 400 pk Stork/Ricardo, type A/Bro, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornummer: 4829. In 1984 hermotoriseerd met 420 pk Stork Werkspoor, type 1301 BRD, motornr: 7829. Tevens overgemeten naar 967 ton.
Levensloop:Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1960 Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1973 opgelegd in de Bakkerskil. Op 03-04-1974 verkocht aan Jacob Langeberg in Amsterdam en hernoemd in RONALD LANGEBERG. Op 09-10-1974 verkocht aan Langeberg Shipping BV in Amsterdam en niet hernoemd. Op 15-10-1992 afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

 

Het motortankschip VALENCIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip VALENCIA, opvarend ter hoogte van Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip RONALD LANGEBERG, opgelegd in de haven van Amsterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.