Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2308623.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1953.
Bouwwerf:  Scheepswerven Jos Boel & Zn. NV in Temse, België.
Bouwnummer: 1304.
Proefvaart: 28-08-1953.
Afmetingen: 67.00 x 8.18 x 2.62.
Tonnage / Inhoud: 908 / 1079.
Voortstuwing: 550 pk Stork met Buchi-drukvulling, type 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 375 omw/min, motornummer: 5780.
Aantal schroeven: 1 met straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 180 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen: THESSALIA, TOSCANIA, APULIA, ARCADIA en ETRURIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Umbrië, een regio in centraal Italië.
Bijzonderheden: Stapelloop: 01-06-1953.
Proefvaart: 20-08-1953.

Overdracht: 26-08-1953.
In 1965 verlengd naar 79.92 meter en 1155 ton / 1393 kuub, met 12 tanks.
In 1968, als eerste schip in de Van Ommeren vloot voorzien van coating in de tanks voor het vervoer van chemicaliën. Tevens voorzien van radar en radiotelefonie.
In …. hermotoriseerd met 700 pk Detroit. 
Levensloop: In 1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1965 overgeschreven naar de Rheinische Tankreederei GmbH in Düsseldorf en hernoemd in WEDAUSEE. In 1967 opnieuw overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV en hernoemd in UMBRIA. In 1973 verkocht naar de Antwerpse Tankrederij NV in Antwerpen en hernoemd in LIEGE (6000281) en in 1976, onder dezelfde naam,  overgeschreven naar Transtank NV in Antwerpen. In 1988, op basis van bevrachtingsovereenkomst verkocht aan E. Renier in Sint Martens Latem en niet hernoemd. In 1991, op basis van dezelfde bevrachtingsovereenkomst verkocht aan Trias NV in Antwerpen en niet hernoemd. In 1996 verkocht aan A.W. de Vegter in Antwerpen en hernoemd in CERCLE. In 2002 overgeschreven naar Cercle NV in Antwerpen en niet hernoemd. In 2003 verkocht aan KBC Lease Belgium NV in Diegem (Brussel) en niet hernoemd. In 2005 verkocht aan A. van Emmerzaal in Kapelle (België) en hernoemd in LEBRA. In 2008 verkocht aan Van Hazes BvbA in Antwerpen en niet hernoemd. In 2011 verkocht aan International Slop Disposal BV in Rotterdam en hernoemd in HYDROVAC 6. Huidige status niet bekend. Komt anno 2019 niet langer voor in de vlootlijst van International Slop Disposal BV.

 

Het motortankschip UMBRIA, opvarend ter hoogte van Faules Eck in Mannheim. Foto: Archief A. Lentjes.

Het motortankschip UMBRIA heeft ‘feierabend‘ gemaakt langs de oevers van het Grand Canal ‘d Alsace. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip UMBRIA in de haven van Duisburg. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip UMBRIA, tot aan de ijken geladen, wachtend om de Schwanentorbrücke in Duisburg te kunnen passeren. De bestemming is de staalfabriek van de Klöckner Werke AG. Langs stuurboordoever het vrachtschip SCHWABEN I uit Heilbronn. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip UMBRIA, opvarend ter hoogte van Koblenz, met de fortificaties van Ehrenbreitstein op de achtergrond. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip UMBRIA, opvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.

Een rustige zondag, achterin de oliehaven van Karlsruhe. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip UMBRIA in het het Hellend Vlak van Ronquires in het Kanaal Charleroi – Brussel. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip WEDAUSEE (ex. UMBRIA), op een voor ons onbekende locatie. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip LIEGE, opvarend op de Middelrijn. Foto: T. de Wit – met dank.

Het motortankschip LIEGE, in de wacht in de Geulhaven om te lossen bij Matex Botlek. Foto: T. de Wit – met dank.

Het motortankschip LIEGE, bij het uitvaren van de Volkeraksluizen, Nu varend voor Trias NV in Antwerpen. Foto: L. Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LEBRA, in de haven van Antwerpen. Foto: J. Driessen – met dank.

Het motortankschip HYDROVAC 6, afvarend ter hoogte van Zwijndrecht. Van de eerste chemicaliëntanker van Van Ommeren in 1968, tot vuilwaterschip in 2011. Een opmerkelijke levensloop. Foto: J. Driessen – met dank.