Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2306229.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open. 
Bouwjaar:1929 / 1941. 
Bouwwerf:Gebr. Pot in Bolnes / Boele Bolnes.
Bouwnummer:824.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.98 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:670 / 860.
Voortstuwing:2 x  145 pk Klockner-Humbolt-Deutz, S.O.M.V. 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min, motornummers: onbekend.
Aantal schroeven:2, met tunnelplaten als straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp en 150 cbm/uur Weisse & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:POLONIA, ALGERIA, SARDINIA, TIBERIA, LIGURIA, LIBIA, SYRIA en SICILIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het land Tunesië.
Bijzonderheden:In 1929 als sleeptankschip TUNISIA, gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes. In 1941, bij Boele Bolnes omgebouwd tot motortankschip en als TUNISIA in de vaart gebleven.
In 1958 hermotoriseerd met 2 x 230 pk Deutz, type AMS 528, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min. Direct omkeerbaar.
Levensloop:Op 30-01-1942 verkocht aan de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en niet hernoemd (in feite geruild voor de SUEVIA).
Op 19-12-1958 verkocht naar de Internationale Fluss Tankschiffahrt GmbH in Hamburg en hernoemd in WETTELRODE. Op 09-04-1976 afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

 

Het is dringen op de rivier ter hoogte van Duisburg. De TUNISIA moet in deze drukte ook nog even een sleeptankschip (niet zichtbaar op de foto) vastmaken voor Rotterdam. Voor de zekerheid heeft de kapitein er een anker bijgezet. Foto: Archief Arie Lentjes.