Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:2309477. 
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1956. 
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:586. 
Proefvaart:22-03-1956. 
Afmetingen:79.88 x 9.49 x 2.82. 
Tonnage / Inhoud:1430 / 1731. 
Voortstuwing:640 pk Stork Hesselmann, type: HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7098. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen:AMISIA, ODERIA, WISMARIA, ISARIA, CLIVIA en ARGENTORIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 640 pk Stork).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Trave
Bijzonderheden:In 1991 hermotoriseerd met 700 pk Mitsubishi, type S12-A2, motornummer: 20297.
In 1998 bij Scheepswerf Willems BV in Boven-Leeuwen voorzien van het ladinggedeelte en voorschip van het motortankschip LUCANIA (2316641) en hernoemd in VIKING (1553 ton – 85.20 x 9.50 x 2.82).
In …. hermotoriseerd met 940 pk Mitsubishi.
In 2020 omgebouwd tot motorvrachtschip met 1 ruim en in gebruik genomen voor het transport van schroot. 
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam. Op 06-08-1987, op basis van een bevrachtingsovereenkomst verkocht naar J. Oudakker in Giessenburg en niet hernoemd. Op 15-08-1988, op basis van een bevrachtingsoverkomst verkocht aan L. Haverkamp in Papendrecht en niet hernoemd. In 1998 ingrijpend verbouwd en hernoemd in VIKING. In 2005 verkocht aan Paauw & Linkenhof in Buren en niet hernoemd. In 2019 verkocht aan Scheepssloperij Hoeben RDM in Kampen en hernoemd in SCHROOTRUNNER XL. Anno 2021 in de vaart.
Het is 22 maart 1956, het motortankschip TRAVIA, tijdens de overdracht gefotografeerd op de Elbe in Hamburg.

Het is 22 maart 1956, het motortankschip TRAVIA tijdens de overdracht gefotografeerd op de Elbe. Op de achtergrond de haven van Hamburg. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

 

Het motortankschip TRAVIA, afvarend te Rossum op 2 augustus 1990. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het motortankschip TRAVIA, afvarend te Rossum op 2 augustus 1990. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

 

De TRAVIA in de Volkeraksluis op 22 juli 1991. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

De TRAVIA in de Volkeraksluis op 22 juli 1991. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

 

Het motortankschip TRAVIA, afvarend aan de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer - met dank.

Het motortankschip TRAVIA, afvarend aan de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.

Toegevoegde foto´s

Motortankschip TRAVIA, opvarend in het gebergte met een sleepschip in aanhang.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip TRAVIA, opvarend ter hoogte van St. Goar. Het schip is hier al
door Van Ommeren verkocht want het heeft naast de Van Ommeren vlag ook de
blauw/gele vlag van de ITV in de mast hangen. Foto: Willem Keizer – met dank.
Het motortankschip TRAVIA heeft vastgemaakt aan het Stadtpark in Ludwigshafen. Foto: archief Arie Lentjes en Binnenvaart.EU.
Het motortankchip TRAVIA op een voor ons onbekende locatie. Foto: Archief Arie Lentjes
Het motortankschip TRAVIA wordt in het gebergte opgelopen door het dag- passagiersschip STOLZENFELS van de KD. Foto: W. Keizer en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motortankschip TRAVIA, opvarend op de Waal ter hoogte van Beneden-Leeuwen. Foto: T. van der Zee – met dank.
Het motortankschip VIKING, (achterschip ex. TRAVIA en ladinggedeelte + voorschip ex. LUCANIA), opvarend ter hoogte van Kaub. Foto: Dieter Henken – met dank.
Het motortankschip VIKING is net ter hoogte van de Loreley opgelopen door het passagiersschip VIRGINIA. Foto: J. Koster en Binnenvaart.EU – met dank.
Hoe een schip meerdere levens kan hebben. De combinatie TRAVIA + LUCANIA omgetoverd tot een motorvrachtschip voor het transport van schroot. Foto: J. Driessen (15-12-2020) – met dank.
Het motorvrachtschip SCHROOTBARON XL op het Schelde-Rijnkanaal ter hoogte van Bath. Waarschijnlijk met een lading schroot van Scheepssloperij Hoeben Metalen BV in Kampen onderweg naar Van Heyghen Staal in Evergem.
Het motortankschip TRAVIA in de strenge winter van 1986 op Steiger 1 bij de BP in de Botlek – Derde Petroleumhaven. Foto: Arie Lentjes.