Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2308391.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1953.
Bouwwerf: Scheepswerven Jos Boel & Zn. NV in Temse, België.
Bouwnummer: 1285.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 67.00 x 8.18 x 2.62.
Tonnage / Inhoud: 910 / 1103.
Voortstuwing:  550 pk Stork met Büchi-drukvulling, type 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 375 omw/min. Motornummer: 5774.
Aantal schroeven: 1, met straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leiding systeem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen: THESSALIA, APULIA, ARCADIA, ETRURIA en UMBRIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de regio Toscane in Midden-Italië.
Bijzonderheden: Stapelloop: 29-10-1952.
Proefvaart: 13-01-1953.
Overdracht: 17-01-1953.
In 1961 overgemeten naar 66.94 x 8.17 x 2.63, met 878 ton en 1079 kubieke meter inhoud.
Levensloop:na Op 20-03-1974 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd.
In 1976 verkocht aan J.L.M. Boersma en W.H. Eerland in Rotterdam en hernoemd in WATERMAN. In 1977, via Remedo BV in Rotterdam, verkocht aan G.W. Verburg in Rotterdam en hernoemd in MUSTANG. In 1978 verkocht aan T. Koole in Papendrecht en niet hernoemd. In 1983 verkocht aan D.H.A. Sirsack in Rotterdam en niet hernoemd.
In 1984, via Fokko Scheepvaart Mij. in Rotterdam verkocht een A.B. Plaetinck in Zingem, België en niet hernoemd (heeft geen Belgisch registratienummer gekregen). In 1987, opnieuw via Fokko Scheepvaart Mij. in Rotterdam, verkocht aan opnieuw G.W. Verburg in Rotterdam en hernoemd in GENEVE. In 1988 verkocht aan Verol BV in Dordrecht en in hetzelfde jaar weer terugverkocht aan Fokko Scheepvaart Mij in Rotterdam en niet hernoemd. In 1989 verkocht aan Daan Scheepvaart Mij. BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1991 gesloopt bij Scheepssloperij Timmerman BV in Krimpen a/d Lek.
Het opduiken van de scheepvaartmaatschappijen Fokko en Daan doet vermoeden dat het hier om een hardnekkig faillissement is gegaan. De scheepvaartmaatschappijen Fokko en Daan waren namelijk onderdelen van de Nederlandsche Scheepshypotheekbank en reeds actief tijdens de grote crisis van de jaren dertig in de vorige eeuw. 

 

Het motortankschip TOSCANIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip TOSCANIA, afgeladen op de Nieuwe Maas. De bestemming is de Shell in Basel. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

Het motortankschip TOSCANIA in lossing bij de Shell aan de Klybeckquai in Basel. Foto: Archief Arie Lentjes.

De TOSCANIA heeft het sleeptankschip BOSNIA in aanhang en krijgt zelf ook voorspan. Bij gebrek aan sleepboten waren dit soort situatie’s geen uitzondering. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip TOSCANIA, vergezeld van het sleeptankschip SILEZIA, is voor de nacht ten anker gegaan ter hoogte van Boppard. Foto: Arie Lentjes.

Het motortankschip TOSCANIA, ‘full speed’ opvarend op de Bovenrijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip GENEVE, opvarend ter hoogte van Boppard. Foto: Teun de Wit – met dank.