Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2310348.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1958.
Bouwwerf: J.G. Hitzler AG in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer: 630.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 79.92 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1423 / 1732.
Voortstuwing: 690 pk Stork, type 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min. Motornummer: 7549. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk.
Aantal schroeven: 1 schroef, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbelleidingsysteem. 
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: ALBISIA, DUBISIA, MOGUNTIA, PADUSIA en VISURGIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de rivier de Tiber.
Bijzonderheden: Stapelloop: 14-10-1958.
Overdracht: 04-12-1958.
Voorzien van radar- en radiotelefonie.
In 1969 overgemeten naar 1411 ton.
In februari 1987 voorzien van een nieuwe hoofdmotor: 800 pk Deutz, type SBA 12 M, 1500 omw/min.
Levensloop: Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-01-1976 verkocht naar Bragtank SA in Basel en hernoemd in PIZ NAIR (7001046). In 1994 verkocht aan P. Lienhart in Greffern en hernoemd in MOGAN (4607460). In 1996 bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel gesloopt.

 

Het motortankschip TIBERIA, voor anker aan het Stadspark in Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het lijkt wel vlootschouw bij Scheepswerf Boele Bolnes. Van links naar rechts: de DAVENTRIA, SEQUANIA, NEUSTRIA, TIBERIA en de UMBRIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip PIZ NAIR, opvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip PIZ NAIR, opvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.