Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2310109.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1957.
Bouwwerf: Schifftwerft Hilgers in Rheinbrohl, Duitsland.
Bouwnummer: 8165.
Proefvaart: 12-12-1957.
Afmetingen: 79.82 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1400 / 1731.
Voortstuwing: 2 x 400 pk Bolnes, type 8L, 8 cilinder, 2 tact, 430 omw/min. Motornummers: 1614 en 1615.
Aantal schroeven: 2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef: Nee.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem. 
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: ARGOVIA, RHODANIA, ARMENIA, GEORGIA en VALLESIA. 
Betekenis Scheepsnaam: Naar Thurgau, een kanton in Zwitserland. 
Bijzonderheden: Voorzien van radiotelegrafie en radar.
In 1969 bij Boele Bolnes verlengd naar 99.78 meter, met 14 tanks en 1855 ton. Tevens voorzien van hydraulisch stuurwerk en koproer.
In 1981 overgemeten naar 1864 ton.
In 1983 voorzien van een boegschroef, merk Sabre, aangedreven door een 59 kw Ford Dieselmotor.
Levensloop:  Op 03-07-1975 verkocht aan Shell Nederland Verkoopmaatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in SCHELPHOEK. Op 05-09-1988 verkocht aan T.J.L. Rensen in Gendt en hernoemd in GEJO. In 2001 verkocht aan M. van der Straaten in Rotterdam en hernoemd in JOHANNES.
In 2002 gesloopt.

Het motortankschip THURGOVIA in lossing bij de Shell in Basel. Foto: Archief Arie Lentjes.

 

De THURGOVIA voor anker aan de Strekdam om uit te gassen. De tankdeksels liggen op de knevels en de blindplaten zijn voor de leidingen vandaan gehaald. Langszij de bunkerboot BAROMA I van Van Woerden. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motortankschepen THURGOVIA en CANDIA liggen voor anker boven de brug van Keulen-Deutz.Een geïmproviseerde loopplank zorgt voor de verbinding met de wal. Eén van de bemanningsleden van de THURGOVIA zet er een extra touwtje bij. Foto: G. Koops – met dank.

De THURGOVIA heeft gelost bij de BRAG in Birsfelden en wacht boven de sluis van Birsfelden op de volgende schutting. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip THURGOVIA ligt klaar om te lossen bij de UK (Union Kraftstof) in Wesseling. Het mag duidelijk zijn dat de UK-Wesseling niet de meest populaire losplaats was; er waren prettiger steigers. Foto: Archief Arie Lentjes.

De verlengde THURGOVIA, gezien vanuit de stuurhut, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip THURGOVIA, in de bittere koude, in één van de sluizen op de Bovenrijn. Zelfs de blauwe kegel is bevroren. Foto: A.M. van Zanten – met dank.

Kapiein Co van den Heuvel, van het motortankschip AETOLIA, aan het roer van de THURGOVIA. Kapitein Henk Lentjes weet dat het goed komt als zijn zwager aan het roer staat. Foto: Mevr. Van den Heuvel – Lentjes.

Een grapje voor de bühne. Henk Lentjes controleert het radarbeeld bij daglicht. Normaal zouden de ramen geblindeerd zijn. Foto: Mevr. Van den Heuvel – Lentjes.

De loods van loodsenstation St. Goar verlaat de THURGOVIA. De matroos van de THURGOVIA houdt een oogje in het zeil. Het is namelijk wel de bedoeling dat de loods van boord gaat en niet tussen de THURGOVIA en de loodsboot verdwijnt. Foto: Archief Arie Lentjes.

Eind jaren zeventig beschikte de THURGOVIA plotseling ook over een scheepshond. Over de voor- en nageschiedenis van de hond is niets bekend (wilde niemand iets vertellen). Zelfs de naam weten we niet. Erg vriendelijk kijkt hij of zij in ieder geval niet. Foto: Archief Arie Lentjes.

Omdat de THURGOVIA een schip van de Internationale was ging zij in 1975 over naar de Shell en veranderde haar naam in SCHELPHOEK. Haar werk veranderde aanvankelijk niet veel. Hier ligt zij bij de BRAG in Birsfelden. Foto: J. de Haan – met dank.

Het motortankschip GEJO, ter hoogte van de Baanhoekbrug. In deze periode deed de GEJO voornamelijk depotwerk voor de Shell. Foto. W. Keizer – met dank.

Het motortankschip GEJO, ter hoogte van de Baanhoekbrug. In deze periode deed de GEJO voornamelijk depotwerk voor de Shell. Foto. W. Keizer – met dank.

Het motortankschip GEJO. De GEJO deed aanvankelijk voornamelijk depotwerk voor de Shell. Foto. T. van de Zee – met dank.

Het motortankschip GEJO. Het schip voer lange tijd onder contract bij de Shell. Foto. Archief Arie Lentjes.