Eni-nr: | 2308354. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1952. |
Bouwwerf: | Scheepswerven Jos Boel & Zn. NV in Temse, België. |
Bouwnummer: | 1284. |
Proefvaart: | 11-12-1952. |
Afmetingen: | 67.00 x 8.18 x 2.62. |
Tonnage / Inhoud: | 900 / 1103. |
Voortstuwing: | 550 pk Stork met Büchi-drukvulling, type 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 375 omw/min. Motornummer: 5773. |
Aantal schroeven: | 1, met straalbuis. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leiding systeem. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | TOSCANIA, APULIA, ARCADIA, ETRURIA en UMBRIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Thessalië, een regio in centraal Griekenland. |
Bijzonderheden: | Stapelloop: 11-10-1952. Proefvaart: 11-12-1952. Overdracht: 17-12-1952. In 1964 in Antwerpen, omgebouwd voor het transport van zogenaamde blaasbitumen. Dit soort bitumen werden door de Shell geleverd aan de chemische industrie in Duitsland, en behoorde met een temperatuur boven de 210/220 graden Celsius geleverd te worden. De THESSALIA werd hiervoor verlengd naar 79.95 x 8.18 x 2.62 met 973 ton en 1054 kubieke meter. Voorzien van zes centertanks met stoomspiralen plus een lospomp van 250 cbm/uur. Tevens uitgerust met een Thermopac verwarmingsketel met thermische verwarmingsolie en een geïsoleerd leidingsysteem. Tegelijkertijd uitgerust met radar en radiotelegrafie. In 1978 voorzien van een bunkergiek. |
Levensloop: | Op 20-03-1974 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 01-12-1978 verkocht aan Tankrederij Mertens NV in Gent (woonachtig in Sint Maartens Latem), België en hernoemd in RICY VII (6001726). In gebruik genomen voor stookoliebunkers in de havens van Antwerpen. Was hier door de zware isolatie van de tanks en de leidingen uitermate geschikt voor. In 19.. verkocht aan B. Willems in Rieme (België) en hernoemd in LUZMINDA. In …. via Cera Lease NV in Leuven verkocht aan J. van der Valk in Evergem (België) en hernoemd in DEBORAH-V. Voorzover bekend in 2016 uit de vaart genomen en opgelegd in de Put van Evergem bij Gent. Anno augustus 2019 nog niet gesloopt. |

Onderonsje aan de Strekdam van het eiland van Brienenoord. De THESSALIA geflankeerd door de TOSCANIA en een 900 tonner van Transtank. Op de achtergrond de contouren van de nieuwe Brienenoordbrug. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip THESSALIA, inmiddels omgebouwd tot bitumentanker, in Ruhrort wachtend op orders uit Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip RICY VII. Inmiddels in gebruik als bunkerschip voor stookolie en derhalve voorzien van een bunkergiek. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LUZMINDA aan het bunkeren in de haven Antwerpen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip DEBORAH-V op de Westerschelde ter hoogte van Terneuzen. De bunkergiek lijkt inmiddels weer verwijderd. Foto: A. de Jongh – met dank.

Uiteindelijk geëindigd als schroot. De DEBORAH-V (in 2016) in de zo genoemde Put van Evergem (boven Gent op het Kanaal Gent-Terneuzen) wachtend op een sloper. Foto: A. de Jongh – met dank.

Nog steeds opgelegd als sloopgoed, maar nog altijd niet gesloopt. De DEBORAH-V (ex. THESSALIA) in de Put van Evergem in augustus 2019. Foto: P. Broers – met dank.

Nog steeds opgelegd als sloopgoed, maar nog altijd niet gesloopt. De DEBORAH-V (ex. THESSALIA) in de Put van Evergem in augustus 2019. Foto: P. Broers – met dank.

Nog steeds opgelegd als sloopgoed, maar nog altijd niet gesloopt. De DEBORAH-V (ex. THESSALIA) in de Put van Evergem in augustus 2019. De hoofdprijs zal de eigenaar er niet meer voor krijgen. Foto: P. Broers – met dank.