Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2308354.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1952.
Bouwwerf: Scheepswerven Jos Boel & Zn. NV in Temse, België.
Bouwnummer: 1284.
Proefvaart: 11-12-1952.
Afmetingen: 67.00 x 8.18 x 2.62.
Tonnage / Inhoud: 900 / 1103.
Voortstuwing: 550 pk Stork met Büchi-drukvulling, type 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 375 omw/min. Motornr: 5773.
Aantal schroeven: 1, met straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leiding systeem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen: TOSCANIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Thessalië, een regio in centraal Griekenland.
Bijzonderheden: Stapelloop: 11-10-1952.
Proefvaart: 11-12-1952.
Overdracht: 17-12-1952.
In 1964 in Antwerpen, omgebouwd voor het transport van zogenaamde blaasbitumen. Dit soort bitumen werden door de Shell geleverd aan de chemische industrie in Duitsland, en behoorde een temperatuur boven de 210/220 graden Celcius te hebben. De THESSALIA werd hiervoor verlengd naar 79.95 x 8.18 x 2.62 en 973 ton / 1054 cbm en voorzien van zes centertanks met stoomspiralen plus een lospomp van 250 cbm/uur. Tevens uitgerust met een Thermopac verwarmingsketel met thermische verwarmingsolie en een geïsoleerd leidingsysteem. Tegelijkertijd uitgerust met radar en radiotelegrafie.
Levensloop: Op 20-03-1974 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 01-12-1978 verkocht aan Tankrederij Mertens NV in Gent (woonachtig in Sint Maartens Latem), België en hernoemd in RICY VII (6001726). Voornamelijk gebruikt voor stookolietransporten. In 19.. verkocht aan B. Willems in Rieme (België) en hernoemd in LUZMINDA. In …. via Cera Lease NV in Leuven verkocht aan J. van der Valk in Evergem (België) en hernoemd in DEBORAH-V. Status anno 2018 niet bekend.

 

foto