Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2304695.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1930.
Bouwwerf: Gebr. Pot in Bolnes / Boele Bolnes.
Bouwnummer: 828.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 64.98 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud: 670 / 862.
Voortstuwing: 2 x  145 pk Klockner-Humbolt-Deutz, S.O.M.V. 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min, motornummers: onbekend.
Aantal schroeven: 2, met tunnelplaten als straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp en 150 cbm/uur Weisse & Monski stoompomp.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: POLONIA, ALGERIA, SARDINIA, TUNISIA, TIBERIA, LIBIA en SICILIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Romeinse provincie Syria, na 1918 het Franse mandaatgebied Syrië. De naam Syriërs werd door de oude Grieken gebruikt voor de Arameeërs.
Bijzonderheden: In 1930 als sleeptankschip SYRIA, gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes. In 1941, bij Boele Bolnes omgebouwd tot motortankschip en als SYRIA in de vaart gebleven.
In september 1959, bij Boele Bolnes, hermotori-seerd met 2 x 230 pk Deutz, type AMS 528, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min. Direct omkeerbaar. Motornummers: 2515877/82 + 2515883/88.
Levensloop: Op 07-06-1962 verkocht naar de Internationale Fluss Tankschiffahrt GmbH in Hamburg en hernoemd in WOHLENRODE (gemeente Eldingen). In 1972 afgevoerd van de sterkte en verkocht aan onbekende eigenaar. Omgebouwd tot werkschip en in gebruik in de havens van Hamburg. Daarna onbekend.

Het motortankschip SYRIA in Dattlen, voor de sluis van het Dortmund-Emskanal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip SYRIA, na de hermotorisatie van 1959, opvarend op de Benedenrijn. De midscheepse pompkamer is inmiddels verdwenen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De WOHLENRODE (of in ieder geval een deel daarvan) als werkschip, in de haven van Hamburg. Foto: Archief Arie Lentjes.