Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304694.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1930.
Bouwwerf:Gebr. Pot in Bolnes / Boele Bolnes.
Bouwnummer:830.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.89 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:670 / 860.
Voortstuwing:2 x  145 pk Klockner-Humbolt-Deutz, S.O.M.V. 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min, motornummers: onbekend.
Aantal schroeven:2, met tunnelplaten als straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen:POLONIA, ALGERIA, SARDINIA, TIBERIA, LIGURIA, LIBIA, SYRIA en SICILIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het eiland Sicilië.
Bijzonderheden:In 1929 als sleeptankschip SICILIA, gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes. In 1941, bij Boele Bolnes omgebouwd tot motortankschip en als SICILIA in de vaart gebleven.
In 1958 hermotoriseerd met 2 x 230 pk Deutz, type AMS 528, 6 cilinder, 4 tact, 600 om w/min. Direct omkeerbaar. Motornummers: 2146245/50 + 2146251/56.
Levensloop:Op 14-0-1958 verkocht naar de Internationale Fluss Tankschiffahrt GmbH in Hamburg en hernoemd in WERNIGERODE. Op 23-02-1976 afgevoerd van de sterkte en in Hamburg gesloopt.

Het motortankschip SICILIA, leeg van Antwerpen, voor de grote sluis van Hansweert, onderweg naar Rotterdam-Pernis. Foto: www.binnenvaart.eu – met dank.

De voormalige SICILIA, nu als WERNIGERODE. De midscheepse pompkamer is inmiddels op last van de voorschriften verdwenen. Foto: www.binnenvaart.eu – met dank

TOEGEVOEGDE FOTO’S

De motortankschepen SICILIA en TUNISIA in de sluis van Hansweert. Onder de opbouw van de zonnetent is de vrouw van de stuurman bezig met de was. Foto: Archief Arie Lentjes.
Ouderwetse drukte aan de Strekdam. Deze foto werd waarschijnlijk gemaakt vanaf de INTRITAS III. De namen van de ombouwers SICILIA en LIBIA zijn goed leesbaar. Naast de LIBIA ligt eveneens een ombouwer en daarnaast het sleeptankschip GALLIA. Wat er verder nog ligt is niet direct herkenbaar. Op de achtergrond de scheepwerf van Piet Smit. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip SICILIA, op een voor ons onbekende plek. Foto: collectie B. van de Velde – met dank.