Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304694.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1930.
Bouwwerf:Gebr. Pot in Bolnes / Boele Bolnes.
Bouwnummer:830.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.89 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:670 / 860.
Voortstuwing:2 x  145 pk Klockner-Humbolt-Deutz, S.O.M.V. 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min, motornummers: onbekend.
Aantal schroeven:2, met tunnelplaten als straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen:POLONIA, ALGERIA, SARDINIA, TIBERIA, LIGURIA, LIBIA, SYRIA en SICILIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het eiland Sicilië.
Bijzonderheden:In 1929 als sleeptankschip SICILIA, gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes. In 1941, bij Boele Bolnes omgebouwd tot motortankschip en als SICILIA in de vaart gebleven.
In 1958 hermotoriseerd met 2 x 230 pk Deutz, type AMS 528, 6 cilinder, 4 tact, 600 om w/min. Direct omkeerbaar. Motornummers: 2146245/50 + 2146251/56.
Levensloop:Op 14-0-1958 verkocht naar de Internationale Fluss Tankschiffahrt GmbH in Hamburg en hernoemd in WERNIGERODE. Op 23-02-1976 afgevoerd van de sterkte en in Hamburg gesloopt.

Het motortankschip SICILIA, leeg van Antwerpen, voor de grote sluis van Hansweert, onderweg naar Rotterdam/Pernis. Foto: Archief Arie Lentjes – copyright binnenvaart.eu.

De voormalige SICILIA, nu als WERNIGERODE, opnieuw actief in de omgeving van Hamburg. De midscheepse pompkamer is inmiddels op last van de voor-schriften verdwenen. Foto: Archief Arie Lentjes – copyright Binnenvaart.eu.