Naar SEQUANI, een oud Gallisch gebied in het Romeinse rijk.
Bijzonderheden:
Stapelloop: 23-08-1958. Voorzien van radar en radiotelegrafie.
Levensloop: BvbA
Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 12-06-1987 verkocht aan Botank BV in Rotterdam. Op basis van een bevrachtingsovereenkomst als SEQUANIA in de Van Ommeren tonnage blijven varen. Op 07-04-1989 verkocht aan Vinea BV in Rotterdam en hernoemd in HELENA. Op 01-07-1991 verkocht aan Trias Ships Management BvbA in Antwerpen en hernoemd in LAURA. In …. verkocht aan Gilanto BvbA in Antwerpen en hernoemd in CONTENTO. In 1995 verkocht aan C. Hokke in Rotterdam en hernoemd in WILCO (een eventueel nieuw IVR nummer is niet bekend). In januari 1997 gesloopt.
De SEQUANIA ligt klaar voor haar stapelloop op 23 auustur 1958. De versierselen worden aangebracht. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het motortankschip SEQUANIA, op het steigertje van Raab Karcher in Kehl. Foto: C. van Halewijn – met dank.
Het motortankschip SEQUANIA, afvarend op de Neckar. De stuurhut is afgebroken om de lage bruggen en sluisinvaarten te kunnen passeren. Foto: C. van Halewijn – met dank.
Het motortankschip SEQUANIA, afvarend onder de brug van de Noord in Alblasserdam. Op de achtergrond de invaart van de Rietbaan. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het motortankschip SEQUANIA, gereed om te gaan lossen in Hanau (Main – kmr 57). De aanzuig van de Büchi-drukvulling staat op de roef aan bakboord. Foto: W. Bosman – met dank.
Ondanks dat de SEQUANIA inmiddels was uitgerust met een radar van het merk Decca, was deze aanvaring niet te voorkomen. In dichte mist voer de SEQUANIA kop op kop in volle vaart op de voorste twee bakken van de duwboot VULCAAN I (die in huur bij Van Ommeren voer en zogenaamd in zwaluwstaart-verband voer). De VULCAAN I was met vier lege Van Ommeren bakken afvarend ter hoogte van de ‘Wacht am Rhein‘ (kmr 810) tot de SEQUANIA in de weg voer. Foto: H.W. Lentjes.
De SEQUANIA heeft, in afwachting van de loods, vastgemaakt boven de verkeersbrug tussen Straatsburg en Kehl. Eén anker en een paar draadjes aan de wal en de SEQUANIA ligt als een huis (op het water). Een aluminium ladder dient als oeververbinding; of de loods daar blij mee was blijft een vraag. Foto: Archief Arie Lentjes.
Zomer 1977. De SEQUANIA geladen in de sluis van Kleinostheim (Main – kmr. 79). De bemanning loopt er zomers bij want het is warm, erg warm. De oude Decca is inmiddels vervangen door een wat moderner radarmodel van Phillips. Foto: H. de Haan – met dank.
Het motortankschip SEQUANIA ter hoogte van Dinteloord. Foto: Teun de Wit en Binnenvaart.EU – met dank.
Wachten op orders. De SEQUANIA in de haven van Karlsruhe. Meerdere lege schepen komen een plekje zoeken. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip afvarend op de Main (kmr. 77), beneden de sluis van Kleinostheim. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip afvarend op de Main (kmr. 77, beneden de sluis van Kleinosteim. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip SEQUANIA, inmiddels geheel aangepast aan de nieuwe eisen van het ADNR. Zo ie er ook een blauw klapboord geplaatst. Een bijzonderheid is ook de op de stuurhut geplaatste periscoop. De directie was er lyrisch over, sommige kapiteins waren er minder over te spreken. Foto: W. Bosman – met dank.
Eén van de laatste foto’s van het motortankschip SEQUANIA, opvarend op de Oude Maas, tussen de Botlek- en de Spijkenisserbrug. Foto: A. Aartsen.
Het motortankschip HELENA, full speed opvarend ter hoogte van Leeuwen. Foto: Teun de Wit – met dank.
Het motortankschip HELENA, in de Geulhaven in Rotterdam.
Het motortankschip HELENA op Steiger 1 bij de voormalige BP Botlek in de Derde Petroleumhaven.
Het motorvrachtschip WILCO, afvarend voor de stad richting Shell Pernis. Foto: Wim van Heck – met dank.