Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2310545.
Scheepstype:Motortankschip – N/open.
Bouwjaar:1959.
Bouwwerf:Hitzler Werft GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:643. 
Proefvaart:26-11-1959.
Afmetingen:79.95 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1424 / 1725.
Voortstuwing:2 x 400 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornummers: 7813 + 7814.
Aantal schroeven:2, voorzien van straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 kubieke meter per uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:CURIA, RAURICIA en SARINIA
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Sédunen, een Keltisch volk in Zwitserland.
Bijzonderheden:Stapelloop: 06-10-1959.
Proefvaart: 26-11-1959.
Overdracht: 26-11-1959.
In 1964 omgebouwd tot duwend motortankschip met een laadvermogen van 1379 ton. Voorzien van centrale manoeuvreerstand, hydraulisch stuurwerk en koproer. Voer met een tot duwbak omgebouwd sleeptankschip.
In 1981 hermotoriseerd met 2 x 400 pk Deutz, 8 cilinder, 4 tact, type SBA 8 M 816, 1650 omw/min. Motornummers: 6446065 en 6446066.
Levensloop:Op 04-11-1974 overgeschreven naar de Rheinische Tankreederei GmbH in Düsseldorf en niet hernoemd. Op 02-01-1975 officieel ondergebracht bij de Rheinische Tankreederei en geregistreerd onder nummer 4014700. Op 27-02-1981 terug overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en als SEDUNIA in de vaart gebleven. Op 20-06-1985 (op verzoek van de klant) hernoemd in DUBISIA.
Op 21-09-1989 verkocht aan L.I.J.A. Bunker Service BV in Deest en hernoemd in LIJA 5. Op 28-08-1991 verkocht aan Kruijff Bunker Service (KBS) BV in Den Helder en hernoemd in ROBERT KRUIJFF. In 2003 overgeschreven naar Gulf Nederland BV in Den Helder en hernoemd in GULF FAST TRAC. In 2004 verkocht aan Saromaja BV in Rotterdam en hernoemd in STADT OLDENBURG. Voor zover bekend nog in de vaart.
Het motortankschip SEDUNIA, gefotografeerd op het Calandkanaal met op de achtergrond een van de tanks van Matex Europoort.Deze foto is waarschijnlijk een montage want het Calandkanaal is op deze plaats niet geschikt om rond te gaan. Foto: Archief Van Ommeren - met dank.

Het motortankschip SEDUNIA, gefotografeerd op het Calandkanaal met op de achtergrond tank 0902 van Matex Europoort. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

Het motortankschip SEDUNIA, waarschijnlijk ergens op de Zeeuwse stromen. Foto: J. den Ouden - met dank.

Het motortankschip SEDUNIA, waarschijnlijk ergens op de Zeeuwse stromen. Foto: J. den Ouden – met dank.

Het motortankschip SEDUNIA bij het invaren van het Schelde Rijnkanaal met zwaar drijfijs. De bestemming is Antwerpen, Foto: J. den Ouden - met dank.

Het motortankschip SEDUNIA bij het invaren van het Schelde Rijnkanaal met behoorlijk wat ijs. De bestemming is Antwerpen, Foto: J. den Ouden – met dank.

Het motortankschip SEDUNIA, met op de achtergrond de Maaskade . We herkennen het de oude jeneverstokerij van Hulskamp en het kantoorgebouwd van makelaardij Ooms, het voormalige kantoor van W. van Driel (20-05-1978) . Foto: K. Heidinga - met dank.

Het motortankschip SEDUNIA opvarend ter hoogte van het Noordereiland in Rotterdam op 20-05-1978. Met enige moeite herkennen we het Hulskampgebouw en het kantoorpand van Makelaardij Ooms, het voormalige kantoor van W. van Driel. Foto: K. Heidinga – met dank.

Het motortankschip DUBISIA (ex. SEDUNIA), opvarend aan de Kauber Pfalz (kmr. 546). Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip DUBISIA (ex. SEDUNIA), opvarend in het Kauber Fahrwasser. Op de achtergrond de tolburcht Burg Pfalzgrafenstein (kmr. 546). Foto: J. den Ouden – met dank.

Het motortankschip DUBISIA, voor anker in St. Goar (kmr. 556). Vanwege de lage waterstand op de Rijn is er slechts op 1.70 meter geladen. Foto: J. den Ouden - met dank.

Het motortankschip DUBISIA, voor anker in St. Goar (kmr. 556). Vanwege de lage waterstand op de Rijn (hetgeen goed te zien is) is er slechts op 1.70 meter geladen. Wat opvalt is dat er vanaf het voorschip een keurige statietrap is uitgelegd, wat er wellicht op duidt dat er familie aan boord is. Foto: J. den Ouden – met dank.

 

Het motortankschip DUNISIA (ex. SEDUNIA) op het Rhein-Hernekanaal, na een partij zware stookolie gelost te hebben bij de Teerverwaltung. Foto: J. den Ouden - met dank.

Het motortankschip DUBISIA (ex. SEDUNIA) beneden Schleuse Meiderich op het Rhein-Hernekanal. Het schip heeft net een lading stookolie gelost bij de (Gesellschaft) Teerverwertung mbH in Duisburg-Meiderich en wacht op orders uit Rotterdam. Foto: J. den Ouden – met dank.

Het motortankschip ROBERT KRUIJFF (ex. SEDUNIA, ex. DUBISIA) op het HArtelkanaal ter hoogte van de steigers van Q8. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ROBERT KRUIJFF (ex. SEDUNIA, ex. DUBISIA) op het Hartelkanaal in de Rotterdamse Europoort. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip GULF FAST TRACK, gefotografeerd op het Prinses Margrietkanaal, ter hoogte van Spannenbrug (16-10-2003).

Het motortankschip GULF FAST TRACK, gefotografeerd op het Prinses Margrietkanaal, ter hoogte van Spannenbrug (16-10-2003). Foto: Arie Lentjes.

Het motortankschip GULF FAST TRACK, gefotografeerd op het Prinses Margrietkanaal, ter hoogte van Spannenbrug (16-10-2003).

Het motortankschip GULF FAST TRACK, gefotografeerd op het Prinses Margrietkanaal, ter hoogte van Spannenbrug (16-10-2003). Foto: Arie Lentjes.

TOEGEVOEGDE FOTO´S

Ht motortankschip SEDUNIA in 1971 in Basel. Op de achtergrond de sleep- duwboot VOGELGRYFF. Foto: M. Pols – met dank.
Het motortankschip SEDUNIA, opvarend op de Waal. Foto: J. Stoppelenburg – met dank.
Het motortankschip DUBISIA (ex. SEDUNIA), met een flinke storm op de Westerschelde. Foto: B. Brand – met dank.