Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2304442.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1929.
Bouwwerf: Gebr. Pot in Bolnes / Boele Bolnes.
Bouwnummer: 818.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 64.98 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud: 675 / 861.
Voortstuwing: 2 x  145 pk Klockner-Humbolt-Deutz, S.O.M.V. 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min, motornummers: onbekend.
Aantal schroeven: 2, met tunnelplaten als straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp en 150 cbm/uur Weisse & Monski stoompomp.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen: POLONIA, ALGERIA, TUNISIA, TIBERIA, LIGURIA, LIBIA, SYRIA en SICILIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het eiland Sardinië.
Bijzonderheden: In september 1959 bij Schiffsbau Berninghaus KG in Duisburg hermotoriseerd met 2 x 240 pk Deutz, type RA.6.M, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min. Direct omkeerbaar. Motornummers: 2515823-28 en 2515829-34. Nieuwe tonnenmaat en inhoud: 667 / 848. Tevens voorzien van 1 x 180 cbm/uur Houttuin motorpomp (stoompomp verwijderd).
Levensloop: Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 09-12-1959 verkocht aan de Rheinische Tankreederei GmbH in Düsseldorf en als BALDENEYSEE in de vaart gekomen. In 1970 verkocht aan Phs. van Ommeren (Hamburg) GmbH en als HOHENRODE in de vaart gekomen. In 1974 afgevoerd van de sterkte en in Hamburg gesloopt.

 

Het motortankschip HOHENRODE (ex. SARDINIA), varend op de Elbe ter hoogte van Lauenburg. De midscheepscheepse pompkamer is inmiddels verwijderd. Foto: Archief Arie Lentjes.