Eni-nr: | 2304974. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1930/1931. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Boele NV in Bolnes. |
Bouwnummer: | 201. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 49.94 x 6.57 x 2.44. |
Tonnage / Inhoud: | 516 / 620. |
Voortstuwing: | 150 pk Stork Ganz, type 17 x 22, 4 cilinder, 4 tact, 900 omw/min. |
Aantal schroeven: | 1. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 8, niet voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp met enkel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankschepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. |
Zusterschepen | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Belgische rivier de Sambre. |
Bijzonderheden: | Op 20 maart 1931 als sleeptankschip in de vaart gekomen. In 1934 omgebouwd tot motortankschip. Tijdens de oorlogsdagen van mei 1940 gezonken. Reeds tijdens de oorlog hersteld. In 1952 hermotoriseerd met 150 pk Deutz, type 428. Tevens voorzien van stoomspiralen. In 1967 omgebouwd tot bunker- winkelschip. Tijdens de ombouw wist de eigenaar (A. Nobel in Dordrecht) voor een luttel bedrag de gehele bovenbouw van de veerboot MINISTER LELY van de RTM over te nemen. Deze bovenbouw werd in twee gedeelten op het dek van de SAMBRIA geplaatst. In het onderste deel werd een winkel ingericht en in het daarboven geplaatste deel een woning annex kantoor. |
Levensloop: | Op 09-08-1967 verkocht aan A. Nobel in Dordrecht (later in Zwijndrecht). Omgebouwd tot bunker- winkelschip en aanvankelijk niet hernoemd. In 1971 hernoemd in DEPENDEND. Op 14-06-1984 verkocht aan IJzer en Metaalhandel Walburg BV in Zwijndrecht. Op 05-06-1985 verkocht aan W.R.J. Caulier in Andenne en in Luik (Vivegnis) in gebruik genomen als bunker-winkelschip. Hernoemd in SPOETNIK. In ….. verkocht aan Neptunia SA in Antoing en hernoemd in NEPTUNIA FREGATE met Herstal als ligplaats. Daarna onbekend. |