Eni-nr: | 2309655. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1956. |
Bouwwerf: | Schiffswerft Hilgers AG in Rheinbrohl. |
Bouwnummer: | 8078. |
Proefvaart: | 08-08-1956. |
Afmetingen: | 79.96 x 9.48 x 2.82. |
Tonnage / Inhoud: | 1405 / 1727. |
Voortstuwing: | 2 x 400 pk Bolnes, type 8 L, 8 cilinder, 2 tact, 430 omw/min. Motornummers: 1553 en 1554. |
Aantal schroeven: | 2, voorzien van straalbuizen. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 12, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. |
Zusterschepen | Argovia, Armenia, Georgia, Thurgovia en Vallesia. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de rivier de Rhône. |
Bijzonderheden: | In 1964 geschikt gemaakt voor de duwvaart. Nieuwe tonnenmaat: 1372 ton. Voer voornamelijk met het duwtankschip NEUSTRIA. In 1980 omgebouwd tot motorvrachtschip met 2 ruimen en 1763 ton – afmetingen 94.83 x 9.46 x 2.96. |
Levensloop: | Op 28-07-1976 verkocht aan Shell Nederland Verkoop Maatschappij BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 02-09-1976 verkocht aan Pontrans Nederland BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 05-01-1977 verkocht aan Bagots Shipping AG in Zug, Zwitserland en hernoemd in NELLY (6001064). In 1980 op de Zeeuwse Stromen gestrand en geplooid. Het wrak werd aangekocht door J.M. van Loon uit Schiedam en afgeleverd bij Scheepswerf Gelria BV in Nijmegen. Hier werden voor- en achterschip gescheiden van het tankgedeelte en geplaatst aan een nieuw gebouwd droge- ladinggedeelte. Op 12-11-1980 kwam dit nieuwe schip, onder de naam LIBRE (2316214) terug in de vaart. Op 24-07-1991 verkocht aan J. Goudswaard en hernoemd in CORENDYCK. Anno 2021 in de vaart. |