Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:2310505.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1959.
Bouwwerf:Hitzler Werft GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:641.
Proefvaart:09-07-1959.
Afmetingen:79.98 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1428 / 1726.
Voortstuwing:2 x 400 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min. Motornummers: 7809 + 7810.
Aantal schroeven:2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef:Nee.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 kuub per uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen:CURIASARINIA en SEDUNIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Rauriciërs, een volksstam die in de Romeinse tijd in de buurt van Basel woonden.
Bijzonderheden:Stapelloop: 09-07-1959.
Proefvaart: 15-09-1959.
Overdracht: 15-09-1959.
In 1966 omgebouwd tot duwend motortankschip met een laadvermogen van 1391 ton. Voorzien van centrale manouevreerstand, hydraulisch stuurwerk en koproer. Voer met een tot duwbak omgebouwd sleeptankschip. Voer als JUDITH als koppelverband met de duwbak SUSANNE (ex AURELIA).
Levensloop:Op 15-10-1974 verkocht aan Shell Nederland BV in Rotterdam en hernoemd in SCHUTTEPLAAT. Op 24-04-1981 verkocht aan J.J. Geluk in Middelburg en hernoemd in WILHELMINA. Op 27-05-1981 verkocht aan Toja Schiffahrt AG in Basel en hernoemd in PAULINE. In 1982 verkocht aan Flor Finance AG in Basel en hernoemd in FLOR I (7001307). Op 07-03-1984 verkocht aan Dutch Shipping Investors Beheer BV in Biervliet en hernoemd in PARSEC (2317265). Op 19-06-1987 verkocht aan Scheepvaart Maatschappij Fokko BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 16-07-1987 verkocht aan Inverdo BV in Dordrecht en niet hernoemd. Op 27-11-1987 verkocht aan G.E. van Rieswijk in Leerdam en hernoemd in JUDITH. Op 16-03-1990 verkocht aan Inverdo BV in Dordrecht en niet hernoemd. Op 02-04-1992 verkocht aan Vedota Tankvaart BV en niet hernoemd. Op 04-07-1994 verkocht aan Inertrans Nederland BV (Trifa) Alblasserdam en hernoemd in TRIFA. In 1999 overgeschreven naar Frankfurter Leasing AG in Frankfurt en niet hernoemd (4607970). In 2001 verkocht aan Vof Yoeta en Drost in Terneuzen en hernoemd in MISTREEL (2325241). In 2001 gesloopt.
De technische proefvaart van het motortank RAURICIA op de Elbe op 15-09-1959. Foto: H. Wijenberg - met dank.

De technische proefvaart van het motortank RAURICIA op de Elbe op 15-09-1959. Foto: H. Wijenberg – met dank.

De RAURICIA, met de tankduwbak SILEZIA, aan het Stadspark in Ludwigshafen.

De RAURICIA, met de tankduwbak SILEZIA, voor anker aan het Stadspark in Ludwigshafen. Foto: G. Steenbergen – met dank.

De RAURICIA, met de tankduwbak SILEZIA, aan het Stadspark in Ludwigshafen.

De RAURICIA, met de tankduwbak SILEZIA, voor anker aan het Stadspark in Ludwigshafen. Foto: G. Steenbergen – met dank.

Het motortankschip RAURICIA heeft, samen met de tankduwbak SILEZIA, het romantische deel van de Rijn achter zich gelaten. Dat Van Ommeren weinig investeerde in haar duwlichters blijkt wel uit deze foto. Zelfs het oude ‘staande’ haspel is nog aanwezig, wat op zichzelf wel een bijzondere foto opleverde. Foto: P. v/d Jagt – met dank.

Het motortankschip SCHUTTEPLAAT, opvarend te ... Foto: Archief J. den Haan - met dank.

Het motortankschip SCHUTTEPLAAT, op het IJ in Amsterdam. Foto: Archief J. den Haan – met dank.

Het motortankJUDITH, samen met de tankduwbak SUSANNE (ex AURELIA), waarschijnlijk ergens op de Bovenrijn. Foto: G. van Rieswijk - met dank.

Het motortankschip JUDITH, samen met de tankduwbak SUSANNE (ex AURELIA), op de Boven-Rijn. Waarschijnlijk ligt het koppelverband hier te wachten om bij de Oiltanking in Karlsruhe te gaan laden. Foto: G. van Rieswijk – met dank.

Het motortankschip JUDITH ligt te lossen bij de Oiltanking. Foto: G. van Rieswijk - met dank.

Het motortankschip JUDITH in belading bij de Oiltanking in Karlsruhe. De tankduwbak SUSANNE is waarschijnlijk al geladen. Foto: G. van Rieswijk – met dank.

Het koppelverband JUDITH en SUSANNE, opvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Archief - Arie Lentjes.

Het koppelverband JUDITH en SUSANNE, opvarend ter hoogte van Sliedrecht.  Op de SUSANNE wappert de vlag van Verol (destijds de bevrachter van Van Rieswijk) en op de JUDITH de vlag van de ITV (Internationale Tankvaart Vereniging), een groep tankvaartondernemers die tezamen een vuist tegen de grote bevrachters wilden vormen. Foto: collectie G. van Rieswijk – met dank.

Het koppelverband JUDITH/SUSANNE in de Centrale Geul in de Botlek.

Het motortankschip JUDITH, opvarend ter hoogte van de chemische fabriek van Dupont in Dordrecht. Op deze foto is goed de (forse) duwsteven te zien, die er later is opgezet. Foto: Archief: G. van Rieswijk - met dank.

Het motortankschip JUDITH, opvarend ter hoogte van de chemische fabriek van Dupont in Dordrecht. Op deze foto is goed de (forse) duwsteven te zien, die er later is opgezet. Foto: collectie: G. van Rieswijk – met dank.

De motortankschepen MORITZ en TRIFA voor de sluis van Kembs. Foto: Barfi.ch – met dank.

Het motortankschip TRIFA in 1996, in de Wilhelminahaven van Schiedam. Foto: Teun van der Zee.