Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2307813.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1951.
Bouwwerf: Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht.
Bouwnummer: 339.
Proefvaart: 22-11-1951.
Afmetingen: 79.96 x 10.09 x 2.52.
Tonnage / Inhoud: 1231 /1568.
Voortstuwing: 2 x 450 pk Sulzer, type 6 TW 24, 6 cilinder, 2 tact, 450 omw/min. Motornummers: 26923 (sb) en 26917 (bb).
5 2, voorzien van straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: CAUCASIA, CASPIA en LEMANIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar een Romeinse provincie in de Alpen.
Bijzonderheden: In 1962 overgemeten naar 2.82 meter en 1408 ton en 1727 cbm. In 1976 hermotoriseerd met 2 x 370 pk Caterpillar, type D 343 T.A.S.E, 6 cilinder, 4 tact, 1000 omw/min. Motornummers: 33 B 7485 (sb) en 33 B 6955 (bb). In 1984 overgemeten naar 1294 ton. In 1986 voorzien van een kopschroef, aangedreven door een 270 pk IFA.
In februari 1990 werd, na een brand in de woning de indeling van de woning vernieuwd en alle verblijven gemoderniseerd. In 1992 voorzien van een centrale manoeuvreerstand met eenmansbediening, een dubbele radarset en elektrisch/hydraulisch stuurwerk. Tevens hermotoriseerd met 2 x 450 pk Caterpillar, type 3408, 8 cilinder, 4 tact. Motornummers: 99006861 (sb) en 99005100 (bb).
Levensloop: Op 06-05-1975 verkocht naar Shell Nederland Verkoop Maatschappij BV in Rotterdam en op 12-05-1975 doorverkocht aan Rederij v/h J.C. van de Linden BV in Rotterdam. Op 21-05-1975 doorverkocht aan H.M.J. Klapmuts in Wormerveer en A.C.M. Kriesels hernoemd in HENK. Op 09-02-1976 verkocht aan F. van Santen in Rotterdam en hernoemd in LEDIA. Op 25-02-1981 als firmante bijgeschreven A.M. Klaassen (echtgenote van F. van Santen). Op 08-11-1983 verkocht aan R. van Tol in Dordrecht en hernoemd in OASE. Op 27-08-1992 verkocht aan F. Meerman in Minderhout, België (woonachtig in Dordrecht) en hernoemd in GLENN M. In 2011 verkocht aan F&M Acency in Odessa, Oekraïne en hernoemd in RUNNER 2.
In 2015 opgelegd in Dintelmond en in 2016  verkocht aan Scheepssloperij RDM in Kampen en aansluitend gesloopt. Met de duw- sleepboot GROENLAND van Dintelmond naar Kampen gebracht.

 

Het motortankschip RAETIA, opvarend boven de noodbrug van Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes.

Overslag onderweg. Vanwege de lage waterstand op de Bovenrijn neemt de AUSTRALIA lading over uit de RAETIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

De RAETIA boven de sluis van Birsfelden. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip RAETIA, opvarend boven de noodbrug van Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip RAETIA, afvarend boven Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip RAETIA, samen met een deel van de vloot van de Internationale bijeen in het wachthaventje van Godorf. V.l.n.r. zien we de CATALONIA, de BOSNIA, de CARIA en de RAETIA. Daarachter liggen nog een 1400 tonner nog een Donaulichter en de LEMANIA. Van Ommeren vertegenwoordiger in Godorf, dhr. Weissbarth zal er zijn handen vol aan gehad hebben. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip OASE, afvarend ter hoogte van Kaub. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip GLENN-M in de haven van Koblenz in 2006. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip RUNNER 2 wordt met kapotte motoren terug richting Nederland gebracht. De voorlopige eindbestemming is Dintelmond. Foto: Jochem Driessen – met dank.

Na maar liefst 65 dienstjaren is de voormalige RAETIA dan toch op weg naar de sloop. Geduwd door de sleep- duwboot GROENLAND is zij onderweg naar Scheepssloperij RDM in Kampen. Foto: Dieter Henken – met dank.