Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304069.
Scheepstype:Motortankschip – type: N/open.
Bouwjaar:1929 / 1941.
Bouwwerf:Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij NV in Haarlem / Scheepswerf Boele NV in Bolnes.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.98 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:670 / 861.
Voortstuwing:2 x  140 pk Klockner-Humbolt-Deutz, S.O.M.V. 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min, motornummers: onbekend.
Aantal schroeven:2, met tunnelplaten als straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12
Pompcapaciteit:1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp + 40 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:ALGERIA, SARDINIA, TUNISIA, TIBERIA, LIBIA, SYRIA en SICILIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het land Polen.
Bijzonderheden:In 1929 als sleeptankschip POLONIA, gebouwd bij de Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij in Haarlem.
In 1941, bij Boele Bolnes omgebouwd tot motortankschip en als POLONIA in de vaart gebleven.
In 1960 bij Boele Bolnes, hermotoriseerd met 2 x 230 pk Deutz, type AMS 528, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min, direct omkeerbaar.
Levensloop:Op 17-10-1929 overgeschreven naar de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en als POLONIA in de vaart gebleven.
Op 02-12-1958 verkocht aan de Internationale Fluss Tankschiffahrt GmbH in Hamburg en hernoemd in BREDERODE. In november 1977 afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

 

Het motortankschip POLONIA, opvarend op de Nieuwe Maas. Foto: Archief Arie Lentjes.