Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309450.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1955/1956.
Bouwwerf: Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:631.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:79.94 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1425 / 1731.
Voortstuwing:640 pk Stork Hesselmann, type: HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7097. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, voorzien van een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:AMISIA. TRAVIA, ISARIA, WISMARIA, CLIVIA en ARGENTORIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 640 pk Stork).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Oder.
Bijzonderheden:Overdracht: 01-02-1956.
Voorzien van radar.
Levensloop:Op 30-12-1960 verkocht aan de Rheinische Tankreederei GmbH in Düsseldorf en hernoemd in PLÖNERSEE. Op 01-02-1990 opgelegd in de Insteekhaven van Moerdijk. Op 29-03-1990 verkocht aan H. Boele Scheepssloperij BV. In 1992 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel.

Het motortankschip ODERIA, gefotografeerd aan ‘Het Pleintje’ in Antwerpen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ODERIA, opvarend boen de brug van Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ODERIA voer slechts korte tijd voor Van Ommeren (1956-1960). Vandaar dat er van de ODERIA maar weinig foto’s zijn. In 1960 veranderde de naam reeds in PLÖNERSEE van de Rheinische Tank Reederei (een Duitse Van Ommeren dochter). Hier zien de PLÖNERSEE in de haven Ruhrort. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip PLÖNERSEE, afvarend onder de brug van Krefeld. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip PLÖNERSEE, opvarend op de Waal beneden Nijmegen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Winter 1963. Waar veel andere schepen ingevroren lagen, ging het werk voor de PLÖNERSEE zoveel mogelijk door. Hier is zij, onder escorte van een ijsbreker onderweg naar Oslebshausen bij Bremen. Foto: H. de Haan – met dank.

IJzige koude in de monding van Weser en enorm veel ijsgang. Om Duitsland toch enigszins van brandstof te voorzien ging het werk zoveel mogelijk door. Hier ligt de PLÖNERSEE crude te laden op het steiger van de Mobil in Einswarden-Nordenham. Foto: H. de Haan – met dank.

En niet alleen de binnenvaart ging door op Weser. Ook de zeevaart probeerde haar weg naar Bremerhaven te vinden. Foto: H. de Haan – met dank.

Het brugfront van de voormalige ODERIA, gefotografeerd in de Insteekhaven van Moerdijk in 1990.

Voor elk schip komt eens het einde, zo ook voor de PLÖNERSEE. Opgelegd in de Insteekhaven van Moerdijk (1990) wacht zij op de slopershamer. Op de achtergrond de dubbele schoorstenen van de ALSACIA, die hetzelfde lot onderging.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip PLÖNERSEE in de strenge winter van 1963 op de Weser in zwaar drijfijs. Foto: H. de Haan – met dank.
Het motortankschip PLÖNERSEE nadert de haven van Bremerhaven in de strenge winter van 1963. Om de haven binnen te komen is de hulp van een ijsbreker nodig. Foto: H. de Haan – met dank.