Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309178.
Scheepstype:Motortankschip – type: N/open.
Bouwjaar:1955. 
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg a/d Elbe, Duitsland. 
Bouwnummer:577. 
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:66.99 x 8.26 x 2.62. 
Tonnage / Inhoud:935 / 1123. 
Voortstuwing:550 pk Stork Hesselman met Büchi-drukvulling, zes cilinder, 375 omw/min, motornr: 7013.
Aantal schroeven:1, voorzien van een straalbuis.
Kopschroef:Geen kopschroef. 
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen:IONIA, CANDIA, CYPRIA, CARIA, DORIA en MAGNESIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler AG in Lauenburg). 
Betekenis Scheepsnaam:Naar een landschap in Griekenland.
Bijzonderheden:In januari 1966 , bij Boele Bolnes, verlengd naar 79.95 meter en 1151 ton en 12 tanks. In 1981/1982, in België, omgebouwd tot cementtanker en hernoemd in BLUE CIRCLE VENTURE. Op eigen kiel overgevaren naar Londen en als cementtanker actief geweest op de Thames. Werd, samen met de BLUE CIRCLE ENTERPRISE (ex AETOLIA), gebruikt om het transport van cement via de weg, door het centrum van Londen, te verminderen.
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en als MYSIA in de vaart gebleven.
Op 19-12-1980 verkocht aan World Wide Offshore PvbA in Willebroek, België en hernoemd in BLUE CIRCLE VENTURE. Aansluitend in opdracht van Blue Circle Industries Ltd in Londen omgebouwd tot cementtanker en als BLUE CIRCLE VENTURE actief geweest in cementvervoer op de Thames.
In 1996 verkocht aan Transpo BV in Maastricht en teruggehaald naar Nederland. Hernoemd in VENTURE (Eni.nr: 2322731).
In 1997 verkocht aan M. Ooms in Hulst en als DURANCE in de vaart gekomen. In de vaart.
Het motortankschip MYSIA, opvarend op de Bovenrijn.

Het motortankschip MYSIA, opvarend ter hoogte van Mannheim (Faules Eck).

 

Het motortankschip MYSIA, op de Main.

Het motortankschip MYSIA, in een van de sluizen op de Main.

 

Het motortankschip MYSIA, opvarend te Basel met voorspan van de sleepboot ZUG.

Het motortankschip MYSIA, opvarend in Basel beneden de Mittlere Rheinbrücke. De motorsleepboot ZUG geeft voorspan.

 

Het motortankschip MYSIA, opvarend te Basel beneden de Mittlere Rheinbrucke. De motorsleepboot ZUG geeft voorspan.

Het motortankschip MYSIA, opvarend in Basel, met de kop inmiddels onder de Mittlere Rheinbrücke.  

 

De eerste ombouwactiviteiten hebben reeds plaatsgevonden. De thuishaven Rotterdam is vervangen door Londen.

De eerste ombouwactiviteiten hebben reeds plaatsgevonden. Thuishaven Rotterdam is nogal provisorisch vervangen door Londen. Op de voorgrond kijken we over het dek van de voormalige AETOLIA, die al wat verder gevorderd is in haar verbouwing.

 

De BLUE CIRCLE VENTURE is op deze locatie zover aangepast dat zij kan verhalen naar de plek waar de cementtanks geplaatst kunnen worden.

De BLUE CIRCLE VENTURE (ex. MYSIA) is op deze locatie zover aangepast dat zij kan vertrekken naar de plek waar de cementtanks geplaatst kunnen worden. Mocht iemand weten waar dit is laat het ons dan weten.

 

De BLUE CIRCLE VENTURE (ex. MYSIA) is inmiddels zover omgebouwd dat zij kan verkassen naar de plek waar de cementtanks worden geplaatst. Nogmaals, als iemand weet waar dit in België is, laat het ons weten.

De BLUE CIRCLE VENTURE (ex. MYSIA), is onderweg naar de locatie waar de cementtanks ingebouwd kunnen worden.

 

De BLUE CIRCLE VENTURE ligt klaar voor het inbouwen van de cementtanks.

De BLUE CIRCLE VENTURE ligt klaar voor het inbouwen van de cementtanks.

 

De eerste vier tanks zijn geplaatst.

De eerste vier tanks zijn geplaatst.

 

Alle cementtanks zijn inmiddels aan boord gehesen.

Alle cementtanks zijn inmiddels aan boord gehesen.

 

Kan iemand ons vertellen waar dit is. Het lijkt ons op een voormalig laadsteiger of een sluis. Alle tanks zijn inmiddels geplaatst.

Kan iemand ons vertellen waar dit is. Het lijkt ons op een voormalige laadkade of  misschien zelfs een voormalige sluis.

 

De cementtanks zijn inmiddels aan boord geplaatst. Wat rest is het leiding- en schilderwerk.

De cementtanks zijn inmiddels allemaal geplaatst. Wat nog rest is het leiding- en schilderwerk.

 

De verbouwing van de BLUE CIRCLE VENTURE is voltooid. Wat rest is de proefvaart.

De verbouwing van de BLUE CIRCLE VENTURE is voltooid. Wat rest is de proefvaart.

 

De BLUE CIRCLE VENTURE tijdens haar proefvaart op de Schelde. Wat opvalt is dat het schip hier kennelijk onder Belgische vlag vaart. Daar zou ook een Europanummer bij moeten horen, maar dat kennen we helaas niet.

De BLUE CIRCLE VENTURE tijdens haar proefvaart op de Schelde. Wat opvalt is dat het schip hier kennelijk onder Belgische vlag vaart. Daar zou ook een Europanummer bij moeten horen, maar dat kennen we helaas niet.

 

De BLUE CIRCLE VENTURE, na haar Engelse periode terug in Nederland. Hier aan de werf van Kampers in Puttershoek.

De BLUE CIRCLE VENTURE, na haar Engelse periode terug in Nederland. Hier aan de Scheepswerf Kampers in Puttershoek. De BLUE CIRCLE ENTERPRISE is voor de kop nog net een stukje te zien. Foto: M.B. van Lent – met dank.

 

De BLUE CIRCLE VENTURE aan de Havenkade van Puttershoek.

De BLUE CIRCLE VENTURE aan de Havenkade van Puttershoek.

 

De voormalige MYSIA en BLUE CIRCLE VENTURE is inmiddels omgedoopt in DURANCE van M. Ooms in Hulst. Het is duidelijk dat er nog veel werk te verzetten valt om het schip weer toonbaar te maken.

De voormalige MYSIA en BLUE CIRCLE VENTURE is inmiddels omgedoopt in DURANCE van M. Ooms in Hulst. Het is duidelijk dat er nog veel werk te verzetten valt om het schip weer toonbaar te maken. Foto: Archief Arie Lentjes.

 

De cementtanker DURANCE, inmiddels weer keurig in de verf, afvarend te Dordrecht. Foto: Dieter Henken - met dank.

De cementtanker DURANCE, inmiddels weer keurig in de verf, afvarend te Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

 

De cementtanker DURANCE, gefotografeerd in België. Foto: Gust Derouf - met dank.

De cementtanker DURANCE, op de Schelde in Antwerpen. Op de achtergrond het Antwerpse Sportpaleis. Foto: Gust Derouf – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip MYSIA te Duisburg-Meiderich. Foto: Collectie R. Zegwaard – met dank.
Paraxyleen lossen bij de Farbewerke Hoechst in Offenbach. Foto: Ruud Zegwaard – met dank.
Paraxyleen lossen bij de Farbewerke Hoechst in Offenbach. Foto: Ruud Zegwaard – met dank.