Eni-nr: | 2308945. |
Scheepstype: | Motortankschip – type: N/open. |
Bouwjaar: | 1954. |
Bouwwerf: | Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht. |
Bouwnummer: | 347. |
Proefvaart: | 27-07-1954. |
Afmetingen: | 79.92 x 9.48 x 2.82. |
Tonnage / Inhoud: | 1418 / 1737. |
Voortstuwing: | 640 pk Stork met Buchi-drukvulling, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornr: 6719. |
Aantal schroeven: | 1, voorzien van straalbuis. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 12, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | SAXONIA en VISTULIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de rivier de Moezel. |
Bijzonderheden: | In 1977, voor Firma v/d Huygenbaert NV in Gent omgebouwd tot ondersteunings- en magazijnschip voor de estuaire vloot. Hernoemd in NOORDZEE en gestationeerd in het Zeewezendok in Oostende. De hoofdmotor werd verwijderd en in de (lege) machinekamer werd een stoomketel geplaatst voor het op temperatuur houden van, uit Rotterdam en Antwerpen, aangevoerde bunkerstookolie. |
Levensloop: | Op 17-06-1975 verkocht aan Shell Nederland Verkoopmaatschappij BV in Rotterdam en niet hernoemd. Aansluitend op 11-07-1975 doorverkocht aan Tankrederij Mertens (Rederij Verstichel) NV in Sint Martens-Latem in België en als RICY V in de vaart gekomen. In 1977 verkocht aan Firma v/d Huygenbaert NV in Gent en hernoemd in NOORDZEE (vaste ligplaats het Zeewezendok in Oostende). In de zomer van 1997, als slooptonnage verkocht aan Veka BV in Werkendam en zonder naamsverandering afgevoerd voor de sloop. In 1999 definitief gesloopt bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem. |