Eni-nr: | 2310380. |
Scheepstype: | Motortankschip – Type N/open. |
Bouwjaar: | 1958. |
Bouwwerf: | Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland. |
Bouwnummer: | 631. |
Proefvaart: | 20-01-1959. |
Afmetingen: | 80.00 x 9.50 x 2.82. |
Tonnage / Inhoud: | 1437 / 1732. |
Voortstuwing: | 690 pk Stork Hesselman, type HO 28.5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7550. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min. |
Aantal schroeven: | 1 schroef met straalbuis. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 12,voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | DUBISIA, TIBERIA, PADUSIA, ALBISIA en VISURGIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 690 pk Stork). |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Roman Mogontiacum, het huidige Mainz. |
Bijzonderheden: | Stapelloop: 09-12-1958. Proefvaart: 20-01-1959. Overdracht: 20-01-1959. Voorzien van radar- en radiotelefonie. In 1968 overgemeten naar 1405 ton. In 1983 overgemeten naar 1423 ton. In 1984 omgebouwd tot motorvrachtschip van 1399 ton, met twee ruimen. In 1989 hermotoriseerd met 990 pk Caterpillar, type 3508, 8 cilinder, 4 tact, motornummer: 96IJ00914. In 2007 hermotoriseerd met 1300 pk Caterpillar. |
Levensloop: | Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam. Op 04-01-1984 verkocht aan H. Vermeer in Oud Beijerland en niet hernoemd. Op 24-10-1984 verkocht aan L. van Pelt in Zwijndrecht en hernoemd in MICHIEL C en aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip. Op 25-07-1989 verkocht aan B.J. van den Elshout in Zwijndrecht en hernoemd in EPSILON. In 2007 verkocht aan A. Gerard in Douai, Frankrijk en als EPSILON in de vaart gebleven (01823394). In 2019 in de vaart. |

De MOGUNTIA, ligt voor anker (de rederijvlag halverwege de voormast), te St. Goar op kmr. 556,5. Foto: E. Pols – met dank.

De MOGUNTIA voor anker te Lauterburg (kmr. 350). Foto: Collectie: A.M. van Zanten – met dank.

De smetteloos gepoetste bel van de MOGUNTIA, glinsterend in een waterig zonnetje. Foto: Collectie A.M. van Zanten – met dank.

Het motortankschip MOGUNTIA, tijdens het invaren van één van de kleine sluizen op het Grand Canal d’ Alsace. Foto: J. Koops – met dank.

Het motortankschip MOGUNTIA, tijdens het invaren van de kleine van Breisach op het Grand Canal d’ Alsace. Foto: J. Koops – met dank.

De MOGUNTIA lost bij de BP in de Stadthafen van Frankfurt-Offenbach. Foto: J. van Brussel – met dank.

Het motortankschip MOGUNTIA gaat vastmaken op het steiger van Luwen Schiffahrt aan de Bastei in Keulen. De aflos is onderweg. Foto: Collectie A.M. van Zanten – met dank.

De MOGUNTIA, afvarend te Würzburg (Main). Op de achtergrond de Alte Mainbrücke. Foto: J. van Brussel – met dank.

De MOGUNTIA, opvarend te Koblenz, net onder de monding van de Moezel. Foto: J. Koops – met dank.

Het motortankschip MOGUNTIA, afvarend op het Kanaal Charleroi-Brussel, tijdens de passage van het Hellend Vlak van Ronquiéres. Foto: A. Vermeulen – met dank.

Ruim water op de Waal. De MOGUNTIA assisteert een ander motorschip de sterke stroom te overwinnen. Een mooie gelegenheid eens een foto van de kop (met forse snor) te maken. Foto: A. Vermeulen – met dank.

Het motorvrachtschip MICHIEL-C, waarschijnlijk ergens in het noorden van het land met een forse lading veevoer. Foto: L. van Pelt – met dank.

Het motorvrachtschip EPSILON, opvarend ter hoogte van Xanten. Foto: P. Kombüchen – met dank.

Het motorvrachtschip EPSILON, opvarend ter hoogte van Bad Salzig in 2004. Foto: Dieter Henken – met dank.
