Eni-nr: | 2310130. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1959. |
Bouwwerf: | Meuse et Sambre SA in Beez (Namen), België. |
Bouwnummer: | 703. |
Proefvaart: | 10-02-1958. |
Afmetingen: | 51.84 x 7.28 x 2.56. |
Tonnage / Inhoud: | 620 / 837. |
Voortstuwing: | 230 pk Deutz, type S.A. 6 M 428, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min. Motornummer: 2120988/90. |
Aantal schroeven: | 1. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 8, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 1 x 180 cbm/uur Houttuin motorpomp. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Morinia. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Menapiërs, een oude Keltische volksstam, woonachtig in de delta van de Schelde, Maas en Rijn in het noordwesten van Belgisch Gallië. |
Bijzonderheden: | Hermotoriseerd met 230 pk Deutz, type S.A. 6 M 428, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min. Motornummer: 2120994-99. In 1973 hermotoriseerd met 350 pk Scania Vabis, type DSI 14 MO 1, 8 cilinder, 4 tact, 180 omw/min. Motornummer: 190392. Tussen januari en maart 1979 omgebouwd voor het transport van plantaardige oliën en tevens hermotoriseerd met 338 pk Scania (model V motor), 4 tact, 8 cilinder, 1900 omw/min. Motornummer: DS-14 02A04. Nieuwe tonnenmaat: 744 ton. |
Levensloop: | Op 20-07-1973 verkocht naar B. van Woerden CV in Rotterdam en op 05-04-1974 hernoemd in BAROMA IV. Op 08-01-1979 verkocht aan C. Koole Tanktransport BV in Wormerveer en op 14-03-1979 hernoemd in VOLHARDING XIV. In 1984 overgeschreven naar C. Koole Tanktransport BV in Zaandam. In 2002 verkocht aan Leeuw BV in Terneuzen en in 2003 gesloopt. |

Het motortankschip MENAPIA, varend op het Kanaal door Zuid-Beveland. Foto: B. Schouten – met dank.

Het motortankschip MENAPIA, varende door de Postbrug in Wemeldinge. Foto: B. Schouten – met dank.

De MENAPIA, op de Schelde ter hoogte van Antwerpen. Foto: Archief Van Ommeren.

Het begrip ‘waterfietsen’ of ‘watertrappen’ letterlijk genomen. Foto: Bert Schouten – met dank.

Het motortankschip MENAPIA ligt te lossen op de linker Schelde-oever. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip MENAPIA ligt te wachten op orders, na te hebben gelost bij de Shell in Brugge. Foto: C. Gankema – met dank.

De MENAPIA in de Middensluis van Hansweert. Foto: Bert Schouten – met dank.

De MENAPIA ligt smeerolie te lossen bij de Shell in Gent, aan een zijtak van de Gentse Ringvaart. Foto: Bert Schouten – met dank.

De MENAPIA gaat weer richting Rotterdam en wacht voor de Grote Sluis van Hansweert om te kunnen schutten. Foto: Bert Schouten – met dank.

Het motortankschip MENAPIA in de sluis van Wemeldinge. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip MENAPIA, heeft zojuist de sluis van Wemeldinge verlaten en is op weg naar Hansweert. Foto: Archief Arie Lentjes.

De BAROMA IV en de WOTRANS VI, tijdens een bunker in de inmiddels gedempte Prinses Margriethaven. Foto: Collectie Arie Lentjes.

Het motortankschip VOLHARDING XIV opvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip VOLHARDING XIV in de haven van Schiedam. Foto: Adri Elen – met dank.

Het motortankschip VOLHARDING XIV, inmiddels voorzien van een nieuwe stuurhut, varend op het IJ in Amsterdam. Foto: J. van Brussel – met dank.