Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304082.
Scheepstype:Motortankschip – type: N/open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:Werf v/h Rijkée & Co NV in Rotterdam.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:38.45 x 5.03 x 2.12.
Tonnage / Inhoud:245 / 329.
Voortstuwing:60 pk Deutz, type Spoz 330, 2 cilinder, 2 tact, 430 omw/min. Motornummer: onbekend.
Aantal schroeven:1.
Kopschroef:Geen
Aantal tanks:6, niet voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BRIENZ, BRUGG, CHUR, GSTAAD en SPIEZ (gebouwd bij Rijkée & Co in Rotterdam).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Zwitserse stad Martigny.
Bijzonderheden:In 19.. voorzien van stoomspiralen. In 19.. werd de stoompomp vervangen door een 140 cbm/uur Houttuin motorpomp. In 19.. hermotoriseerd met 150 pk Deutz en overgemeten naar een diepgang van 2.30 meter. Nieuwe tonnenmaat: 286.
Levensloop:Op 09-01-1953 naar de Belgische Tankrederij NV in Antwerpen en hernoemd in ANTOING. Op 10-10-1972 verkocht naar F. Koch in Boom, België.    In 1984 aangekocht door L. Koopmans in Hendrik Ido Ambacht en hernoemd in JAWS (2317369) en vervolgens via Rensen Scheepvaartbedrijf BV in Zwijndrecht doorverkocht aan J. Stavast in Hendrik Ido Ambacht. Daarna in 1984 als JAWS naar Panama verkocht.

 

Het motortankschip ANTOING (ex. MARTIGNY), afvarend op de Bovenschelde. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANTOING (ex. MARTIGNY) in de haven van Antwerpen. Foto: A. Verdoren – copyright Binnenvaart.eu.