Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309229.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1955.
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:581.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:67.02 x 8.26 x 2.62.
Tonnage / Inhoud:936 / 1128.
Voortstuwing:500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 7042. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:IONIA, DORIA, CANDIA, CYPRIA, CARIA, MYSIA. (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg).
Betekenis Scheepsnaam:Naar het schiereiland Magnesia of Magnetus, aan de oostkust van Griekenland.
Bijzonderheden:In 1962 bij Boele Bolnes verlengd naar 77.96 x 8.24 x 2.62 met 1112 ton/1395 cbm en 12 tanks. Het nieuwe tankgedeelte werd gebouwd bij Scheepswerf- en Constructiebedrijf De Hoop in Rotterdam. In …. hermotoriseerd met 950 pk Cummins. In …. voorzien van een kopschroef, aangedreven door een 320 pk Daf.
Levensloop:Op 18-11-1974 verkocht aan Scheepsmakelaar Euroshipping Scheepvaart en Handel BV in Tolkamer en op 27-01-1975 hernoemd in AURORA. Op 19-05-1976 verkocht aan W. Lamberigts in Roermond en niet hernoemd. Op 09-09-1977 verkocht aan W.R.A. Lamberigts in Herkenbosch en als AURORA in de vaart gebleven. In 1984 verkocht aan C.J.C. Schiffahrt AG in Basel en hernoemd in CLEO (7001552). In 1989 verkocht aan Anjaro Schiffahrt in Basel en hernoemd in FLORIAN. In 1992 verkocht aan Boulon AG in Basel en hernoemd in MARGARETHA-ANGELIKA. In 1995 verkocht aan Nedship en niet hernoemd (2322361). Aansluitend in 1996 gesloopt.

Het motortankschip MAGNESIA tijdens haar technische proefvaart op de Elbe in 1955. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.


Wachtend voor één van de sluizen op de Main heeft de MAGNESIA even met een enkel steekeindje vastgemaakt. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip MAGNESIA bij het invaren van de sluis van Hansweert. Archief: Arie Lentjes.


Het motortankschip MAGNESIA, opvarend op de Midden-Rijn. Foto: F. van Otterdijk – met dank.


De motortankschepen MAGNESIA en AURELIA bij elkaar langszij op het Kanaal Gent-Terneuzen. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip MAGNESIA bij het invaren van één van de sluizen op de Main. Foto: Archief Arie Lentjes.


Om het schip te kunnen verlengen werd de MAGNESIA, op de helling bij Boele Bolnes doormidden gebrand. Langszij ligt het sleeptankschip BOHEMIA, wat zo te zien wordt voorzien van stoomspiralen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.


Bij Scheepswerf en Constructiebedrijf De Hoop in Rotterdam/Spaanse Polder wordt hard gewerkt aan het nieuwe ladinggedeelte van de MAGNESIA. Foto: archief Arie Lentjes.


Bij Scheepswerf en Constructiebedrijf De Hoop in Rotterdam/Spaanse Polder is het bouwen aan het nieuwe ladinggedeelte van de MAGNESIA voltooid. Het wordt nu op een ponton geplaatst voor transport naar Boele in Bolnes. Foto: D. Kouwenhoven – met dank.


Het nieuwe tankgedeelte van de MAGNESIA wordt op de helling bij Boele Bolnes geplaatst. Rechts is het achterste gedeelte van de MAGNESIA zichtbaar; de leidingen zijn alvast een eind doorgetrokken. Foto: D. Kouwenhoven – met dank.


De MAGNESIA is doormidden gebrand en het voor- en achterschip zijn reeds uit elkaar getrokken. Het nieuwe tankgedeelte staat klaar om geplaatst te worden. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.


Na enig pas- en meetwerk is het nieuwe tankgedeelte van de MAGNESIA op haar plaats gezet. Het is alleen nog een kwestie van alle delen tegen elkaar drukken en aan elkaar lassen. De lasser die aan dit karwei mag beginnen staat al klaar. Foto: D. Kouwenhoven – met dank.


De net verlengde MAGNESIA, worstelt zich door een dik pak ijs op de Ooster-schelde in de winter van 1963. De sleepboot ALPHONSE LETZER fungeert als ijsbreker en geeft, waar mogelijk ook wat voorspan. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip CLEO varend op het Hartelkanaal ter hoogte van Spijkenisse. Foto: C. van Woudenberg.


Het motortankschip FLORIAN (ex. MAGNESIA), afvarend aan de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.


Het motortankschip FLORIAN (ex. MAGNESIA), afvarend aan de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.


Het motortankschip FLORIAN, afvarend ter hoogte van Millingen in september 1991. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


Het motortankschip MARGARETHA-ANGELIKA gaat vastmaken op één van de (voormalige) Kanaalsteigers van Kuwait Petroleum (Q8) op het Hartelkanaal. Foto: Willem Keizer – met dank.


Het motortankschip MARGARETHA-ANGELIKA voor anker op de rede van Wesseling. Foto: Teun de Wit – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip MAGNESIA op een voor ons onbekende locatie. Foto: Jos Telleman – met dank.