Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2306219.
Scheepstype: Motortankschip – N/open.
Bouwjaar: 1939.
Bouwwerf: Scheepswerf Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer: 658.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 67.03 x 8.19 x 2.23.
Tonnage / Inhoud: 697 / 962.
Voortstuwing: 400 pk Stork, type HO 27.5 x 45, 8 cilinder, 4 tact, 340 omw/min, motornummer: 4339.
Aantal schroeven: 1, voorzien van een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10.
Pompcapaciteit: 2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: ALBANIA, DALMATIA en THRACIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het land Macedonië, en/of de gelijknamige provincie in het noorden van Griekenland.
Bijzonderheden: In 1952 werd de hoofdmotor, middels Büchi-drukvulling, opgevoerd naar 550 pk en 375 omw/min. Tevens voorzien van een sleeplier en overloopbogen. In 1961 overgemeten naar een diepgang van 2.32 en 731 ton. In 1962 omgebouwd voor stookolietransporten. Hiervoor uitgerust met een Clayton verwarmingsketel en stoomspiralen. Nieuwe tonnenmaat: 713 ton. In 1963 overgemeten naar 809 ton. In 1974 omgebouwd tot schelpenzuiger.
Levensloop: Op 13-03-1974 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht. Op 14-05-1981 verkocht aan Joh. Boele BV in Krimpen a/d Lek. Geen naamsverandering bekend. Op 01-04-1986 verkocht naar Boele Dredging Contracters BV in Rotterdam. Op 04-06-1992 verkocht aan Baggermaatschappij Boskalis BV in Papendrecht. Op 01-08-1994 verkocht naar Stolk’s Scheepssloperij in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend gesloopt.

 

Het motortankschip MACEDONIA, in 1946 opvarend te Mannheim ter hoogte van Faules Eck. Op de oevers van de Rijn is de schade door beschietingen en bombardementen nog goed te zien. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip MACEDONIA, opvarend ter hoogte van de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Mist op de Boven-Rijn. Het motortankschip MACEDONIA heeft voor de zekerheid tijdelijk vastgemaakt op de zompige graskant van het Grand Canal d’ Alsace. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip MACEDONIA, opvarend in het gebergte. De sloep van loods vaart mee op de middenbolder. Let ook eens op driekantige Shell-bordje. Foto: Archief Arie Lentjes.

Een Van Ommeren/Internationale onderonsje bij de Shell in Wandre/Luik. We zien de ISTRIA, MACEDONIA en de WANDRIA. De foto is gnomen vanaf de BELGIA. Helaas zit de vlaggenstok van de BELGIA een beetje in de weg. Foto: Archief Arie Lentjes.

De schelpenzuiger MACEDONIA van Joh. Boele BV, ligt te lossen haar lading schelpen te lossen op de Hollandse IJssel. Op de achtergrond de eerste hoogbouw van het Rivium in Capelle a/d IJssel. Foto: Archief Arie Lentjes.

De schelpenzuiger MACEDONIA van Boele Dredging in de Binnenhaven van Stellendam. De naam is er voor het gemak met de hand aangebracht.

Wie hier nog een voormalig Van Ommeren schip in herkend heeft werkelijk kennis van zaken. Maar het is echt de MACEDONIA als schelpenzuiger in de haven van Stellendam.

Uiteindelijk belandde de voormalige MACEDONIA in de haven van Vlissingen. Daarna is de geschiedenis onzeker. Foto: Mevr. Van den Heuvel Lentjes – met dank.

De schelpenzuiger MACEDONIA, in 1994 aan het eind van haar bestaan bij Stolk’s Scheepssloperij in Hendrik Ido Ambacht. Foto; Willem Keizer – met dank.