Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2314149.
Scheepstype: Motortankschip – type III/ADNR.
Bouwjaar: 1974.
Bouwwerf: Stocznia Remontova in Wroclaw, Polen.
Bouwnummer: 406/01.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 84.95 x 9.44 x 2.90.
Tonnage / Inhoud: 1461 / 2015
Voortstuwing: 990 pk Stork Werkspoor met drukvulling, type 8 FHB 240/900, 8 cilinder, 4 tact, 900 omw/min, motornummer: 70149.
Aantal schroeven: 1, aanvankelijk zonder straalbuis.
Kopschroef: Ja, merk en kracht onbekend.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen en Esso Rustban Dimecoating.
Pompcapaciteit: 2 x 350 cbm/uur motorpompen met separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam.
Zusterschepen: LEVANTIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Lutetia, de Latijnse naam voor Parijs.
Bijzonderheden: Vanaf de bouw uitgerust met een duwsteven, en een centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening. Voor de type III/ADNR classificatie voorzien van een dampretourleiding, niveausignalering en tankwaspoorten.
Oorspronkelijke tonnenmaat was 1515 ton.
Schip heeft oorspronkelijk, bij gebrek aan emplooi, lange tijd opgelegd gelegen in Wijk bij Duurstede.
In 1985 werd het achterschip van de LUTETIA ingrijpend verbouwd. De vorm van het achterschip voldeed niet tijdens lage snelheden waardoor het brandstofverbruik veel te hoog was. Gelijkertijd voorzien van een straalbuis.
In 2000/2001 werd het ladinggedeelte ingrijpend verbouwd. Om de kubieke inhoud te vergroten werd het dek opgetrokken tot ver boven de trunkhoogte. Tevens voorzien van een nieuwe kopschroef: 320 pk Daf, geleverd door Van Tiem.
In …. hermotoriseerd met 1020 pk Wärtsilä.
Levensloop: In 1974 gebouwd in opdracht van Rederij Ir. Harry Nefkens in Rotterdam en als LISETTE in de vaart gekomen. Op 30-05-1975 overgeschreven naar Rederij Nefkens BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1976 verkocht aan Transco BV in Weesp en niet hernoemd. Op 26-01-1979 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en hernoemd in LUTETIA. In 2000 verkocht aan Vopak Barge Europe BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2001 overgeschreven naar Vopak Barging BV in Dordrecht en hernoemd in VOPAK.VOLTA. In 2007 verkocht aan Neptuna BV in Wolphaartsdijk en niet hernoemd. In 2008 verkocht aan Interstream Barging BV in Geertruidenberg en hernoemd in VOLTA. In 2009 verkocht aan Neptuna BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2017 verkocht aan Somers AG in Zug en hernoemd in BUMBASTAD. Anno 2019 in de vaart.

 

Het motortankschip LUTETIA, opvarend te Millingen in de zomer van 1991. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LUTETIA in de Derde Petroleumhaven ter hoogte van de Matex.

Het motortankschip LUTETIA op de Wachtsteigers in de Geulhaven.

Het motortankschip LUTETIA op het Schelde-Rijnkanaal, ter hoogte van Nieuw-Vossemeer. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip LUTETIA, afvarend ter hoogte van Sliedrecht (Baanhoek-brug). Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip LUTETIA, hier reeds varend onder de vlag van Vopak en na de grote verbouwing, opvarend ter hoogte van de Loreley. Foto: Jaap Koster – met dank.

Het motortankschip VOLTA, met een stevige bries op de kop, opvarend op de Beneden-Rijn in april 2012. Foto: Jochem Driessen – met dank.

Het motortankschip BUMBASTAD, afvarend ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip BUMBASTAD te Utrecht, op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Jochem Driessen – met dank.