Eni-nr: | 2314149. |
Scheepstype: | Motortankschip – type III/ADNR. |
Bouwjaar: | 1974. |
Bouwwerf: | Stocznia Remontova in Wroclaw, Polen. |
Bouwnummer: | 406/01. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 84.95 x 9.44 x 2.90. |
Tonnage / Inhoud: | 1461 / 2015 |
Voortstuwing: | 990 pk Stork Werkspoor met drukvulling, type 8 FHB 240/900, 8 cilinder, 4 tact, 900 omw/min, motornummer: 70149. |
Aantal schroeven: | 1, aanvankelijk zonder straalbuis. |
Kopschroef: | Ja, merk en kracht onbekend. |
Aantal tanks: | 12, voorzien van stoomspiralen en Esso Rustban Dimecoating. |
Pompcapaciteit: | 2 x 350 cbm/uur motorpompen met separaat leidingsysteem voor chemiecaliën. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | LEVANTIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Lutetia, de Latijnse naam voor Parijs. |
Bijzonderheden: | Vanaf de bouw uitgerust met een duwsteven, en een centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening. Voor de type III/ADNR classificatie voorzien van een dampretourleiding, niveausignalering en tankwaspoorten. Oorspronkelijke tonnenmaat was 1515 ton. Schip heeft oorspronkelijk, bij gebrek aan emplooi, lange tijd opgelegd gelegen in Wijk bij Duurstede. In 1985 werd het achterschip van de LUTETIA ingrijpend verbouwd. De vorm van het achterschip voldeed niet tijdens lage snelheden waardoor het brandstofverbruik veel te hoog was. Gelijkertijd voorzien van een straalbuis. In 2000/2001 werd het ladinggedeelte ingrijpend verbouwd. Om de kubieke inhoud te vergroten werd het dek opgetrokken tot ver boven de trunkhoogte. Tevens voorzien van een nieuwe kopschroef: 320 pk Daf, geleverd door Van Tiem. In …. hermotoriseerd met 1020 pk Wärtsilä. |
Levensloop: | In 1974 gebouwd in opdracht van Rederij Ir. Harry Nefkens in Rotterdam en als LISETTE in de vaart gekomen. Op 30-05-1975 overgeschreven naar Rederij Nefkens BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1976 verkocht aan Transco BV in Weesp en niet hernoemd. Op 26-01-1979 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en hernoemd in LUTETIA. In 2000 verkocht aan Vopak Barge Europe BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2001 overgeschreven naar Vopak Barging BV in Dordrecht en hernoemd in VOPAK.VOLTA. In 2007 verkocht aan Neptuna BV in Wolphaartsdijk en niet hernoemd. In 2008 verkocht aan Interstream Barging BV in Geertruidenberg en hernoemd in VOLTA. In 2009 verkocht aan Neptuna BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2017 verkocht aan Somers AG in Zug en hernoemd in BUMBASTAD. Anno 2019 in de vaart. |