Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: Onbekend.
Scheepstype: Motortankschip.
Bouwjaar: 1942.
Bouwwerf: Franco Belge in Villeneuve Chantier in België.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 54.42 x 7.66 x 3.00.
Tonnage / Inhoud: 798 / 1097.
Voortstuwing: 256 pk Crépelle, type 6 P.S. 30, 6 cilinder, 4 tact, 580 omw/min.
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 180 cbm/uur motorpomp.
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen: Voor zover bekend geen.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Lutetia, de Latijnse naam voor Parijs.
Bijzonderheden: Schip werd in 1942 gebouwd, waarschijnlijk voor een Duitse eigenaar. Als DANISCHWOLD in de vaart gekomen. Gebouwd als typisch Seine-schip. In sommige registers genoemd als kustvaarder. Wellicht gebouwd met de bedoeling om als bevoorradingsschip in de monding van de Seine dienst te doen. Gedurende later in de oorlog hernoemd in ELST (eigenaar onbekend) en als zodanig in 1945 in de Russische bezettingszone terechtgekomen. Kon pas aan het begin van de zomer van 1947 gerepatrieerd worden naar Nederland.
Levensloop: Op 06-02-1947 door de geallieerden als oorlogsbuit toegewezen aan de Staat der Nederlanden. Op 27-07-1947 werd H.W.J. Peters kapitein op de LUTETIA. Pas op 15-08-1947 door de Staat der Nederlanden officieel overgedragen aan Van Ommeren. Het schip was toen al bijna drie weken in de vaart. Op 25-08-1947 verkocht naar Societe d’ Armement Fluvial et Maritime ‘Soflumar’ SA in Parijs en hernoemd in ASTORIA. Hiermee voer de LUTETIA op één dag na slechts een maand in de Van Ommeren tonnage. Na 1947 onbekend.

 

Het motortankschip LUTETIA, hier op de Nieuwe Maas ter hoogte van Piet Smit, zou maar een maand in de Van Ommeren vloot varen. Toen verdween ze als ASTORIA voor Soflumar naar de Seine. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.