Achterschip + zes ladingtanks bij Scheepswerf Bodewes Binnenvaart BV in Millingen. Voorschip + 4 ladingtanks bij Scheepswerf en Machinefabriek Vahali BV in Gendt.
Voor- en achterschip werden samengevoegd bij Scheepswerf Bodewes BV in Millingen. Hier werd ook de hoofdmotor ingebouwd. Proefvaart: 25-09-1991. Overdracht: 23-10-1991. De overdracht vond plaats in Duisburg. Voorzien van twee roeren met Promac Shilling hydraulisch stuurwerk, centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en volledig hefbare stuurhut. Verder uitgerust met gescheiden dubbele dampretourleidingen, niveausignalisering, tankwaspoorten en een laadtank-strippingsysteem, alles volgens Type IIA (C)/ADNR. In 2000/2001 werd het ladinggedeelte ingrijpend verbouwd. Om de kubieke inhoud te vergroten werd het dek opgetrokken tot ver boven de trunkhoogte.
Levensloop:
In 2000 verkocht aan Vopak Barging Europe BV in Rotterdam en hernoemd in VOPAK.PACEAS. In 2002 verkocht aan C.P. van Vliet in Krimpen a/d IJssel en niet hernoemd. In 2009 verkocht aan Edison Scheepvaart BV in Katwijk aan Zee en hernoemd in PACEAS. Anno 2019 in de vaart.
De LUCERIA werd in delen, zogenaamde secties, in een montagehal gebouwd. De kleinere secties werden onderste boven gebouwd en later gekanteld. Hier een deel van het achterschip van de LUCERIA in de montagehal van Scheepswerf Bodewes. Foto: A. Aartsen – met dank.
Na volledige assemblage wordt een sectie van het achterschip gekanteld en gelijk naar de afbouwhelling gereden. Foto: A. Aartsen – met dank.
Eenmaal op de afbouwhelling gearriveerd werden de secties samengevoegd en kregen de verschillende delen voor het eerst de vorm van een motortankschip. Hier het achterschip en een deel van het ladinggedeelte van de LUCERIA op de afbouwhelling van Scheepswerf Bodewes in Millingen (augustus 1991). Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Niet veel verder stroomafwaarts, op de afbouwhelling van Scheepswerf Vahali in Gendt, kreeg ook de rest van het schip haar definitieve vorm (augustus 1991). Foto Leo Schuitemaker – met dank.
Voor- en achterschip zijn inmiddels bij Bodewes samengevoegd. De LUCERIA ligt nu, als één schip, aan de afbouwkade van Scheepswerf Bodewes in Millingen. Langszij ligt de VERONICA (ex. MOBIL OIL 21) en daarnaast de OLAF (ex. CARL GELDNER). Waar veel tankers verlengd worden, werd de OLAF juist ingekort, om, tijdens de grote revisie van de grote sluis van Kembs, ongehinderd naar Basel te kunnen varen (september 1991) – Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het motortankschip LUCERIA aan de afbouwkade bij Scheepswerf Bodewes in Millingen. Na diverse lagen anti-fouling is de eerste laag originele blauwe kleur aangebracht (september 1991) – Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het motortankschip LUCERIA tijdens haar officiële proefvaart op 25-09-1991. In de voormast de vlaggen van Bodewes, Vahali en Van Ommeren. Het schilder-werk aan de boeiing is nog niet eens voltooid. Foto: Archief Van Ommeren.
Het motortankschip LUCERIA onderweg naar Duisburg voor de officiële doop en overdracht. Foto: A. Aartsen – met dank.
Het motortankschip LUCERIA onderweg naar Duisburg voor de officiële doop en overdracht. Foto: A. Aartsen – met dank.
Het motortankschip LUCERIA, opvarend op de Waal. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het motortankschip LUCERIA, varend op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Willem Keizer – met dank.
Het motortankschip LUCERIA, opvarend ter hoogte van Sliedrecht. Het ladinggedeelte is inmiddels verhoogd. Foto: Willem Keizer – met dank.
Het motortankschip LUCERIA, opvarend ter hoogte van de Loreley. Foto. Jaap Koster – met dank.
Het motortankschip VOPAK.PACEAS, ter hoogte van de Loreley. Foto. Jaap Koster – met dank.
Het motortankschip PACEAS. Door het verhoogde ladinggedeelte lijken voor- en achterschip er een beetje aangeplakt te zijn. Foto: Ruud Mulder – met dank.
Het motortankschip PACEAS, opvarend ter hoogte van Xanten. Foto: Paul Kombüchen – met dank.
Het motortankschip PACEAS, afvarend ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.