Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:3012021. 
Scheepstype:Motortankschip – type III/ADNR.
Bouwjaar:1972. 
Bouwwerf: Scheepswerf T. van Duyvendijk BV (voorheen Gebr. Boot ‘De Vooruitgang’ NV) in Alphen a/d Rijn.
Bouwnummer:1347. 
Proefvaart:05-01-1973. 
Afmetingen:84.90 x 9.50 x 3.29.
Tonnage / Inhoud:1814 / 2103. 
Voortstuwing:970 pk Stork Werkspooor, type 8FBHD-240, 900 omw/min, motornummer: 70085. 
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis. 
Kopschroef:Naviprop kopbesturing, aangedreven door een 250 pk Daf.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating 4 voor chemiecaliën. Tevens voorzien van dampretourleiding en niveausignalering volgens type III/ADNR.
Pompcapaciteit:2 x 350 cbm/uur Houttuin motorpompen, aangedreven door de hoofdmotor.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam.
Zusterschepen:LICOSIA, LIPARIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Lucanië, een landstreek in het zuiden van Italië, tijdens het Romeinse Rijk. Ook wel Basilicata genoemd. Huidige hoofdstad Potenza.
Bijzonderheden:Voorzien van een Beckerroer, centrale manoeuvreerstand voor éénmans-bediening en een, gedeeltelijk hefbare stuurhut.
In 1998 voorzien van een nieuw, dubbelwandig ladinggedeelte en nieuw voorschip (1461 ton – 85.10 x 10.00 x 2.50). Het oude ladinggedeelte en het voorschip werd bij Scheepswerf Willems BV in Beneden-Leeuwen, voor het achterschip van de TRAVIA (thans) VIKING geplaatst.
In 2014 voorzien van een geheel nieuw achterschip, zodat het schip nu geheel dubbelwandig is. Tevens voorzien van een 1014 pk Caterpillar, type 8 FHD 240 C32 Acert Electronic, motornummer: 70085.

 

Het oude achterschip werd gesloopt bij Scheepssloperij Treffers in Haarlem.

Levensloop:Op 27-12-1972 overgeschreven naar Fluvia SA in Fribourg (Zwitserland) en onder Zwitserse vlag gebracht (7000942). Niet hernoemd.
Op 30-12-1981 terug overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in (2316641) en niet hernoemd. Op 12-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1999 overgeschreven naar Vopak Barging Belgium NV in Antwerpen (6003390) en aanvankelijk niet hernoemd. In 2002 hernoemd in VOPAK.MERCATOR. In 2007 overgeschreven naar Vopak Barging BV in Rotterdam (02328674) en niet hernoemd. In 2009 ingebracht in Interstream Barging BV in Rotterdam en hernoemd in MERCATOR. Anno 2019 in de vaart. 

De te water lating van de LUCNIA op 27 oktober 1972.

De te water lating van het motortankschip LUCANIA bij Scheepswerf T. van Duyvendijk in Alphen a/d Rijn op 27 oktober 1972. Foto Archief Van Ommeren – met dank.


Het motortankschip LUCANIA. Duidelijk is dat de LUCANIA dubbele kegels voert (waarschijnlijk twee rode zoals vroeger gebruikelijk), de vraag is wat voor vlaggen zij daaronder in de mast heeft hangen. Opvallend is ook dat zij haar naam op haar brugfront voert. Dit was bij Van Ommeren niet gebruikelijk. Foto: Archief Arie Lentjes.


LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA opvarend te ‘s-Gravendeel in december 1987. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, afvarend ter hoogte van GORINCHEM in 1991. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, gefotografeerd op de Westerschelde, ter hoogte van Terneuzen. Foto: H.J. de Winde – met dank.


LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, in de Geulhaven in afwachting van belading bij Matex Botlek.


LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, varend in de kleuren van Vopak Barging Belgium (6003390) en inmiddels voorzien van een nieuw, dubbelwandig ladinggedeelte en voorschip. De LUCANIA heeft net gelost bij Odfjell Botlek en is onderweg naar de Geulhaven.


Het motortankschip VOPAK.MERCATOR, opvarend ter hoogte van Mainz. De oude naam op de kop is inmiddels overgeschilderd en staat tijdelijk op een plank achter de voormast. Zodra er tijd en gelegenheid is komt er VOPAK.MERCATOR op  de kop te staan. Foto: Teun de Wit – met dank.


Het motortankschip VOPAK.MERCATOR, gefotografeerd vanaf de oude Botlekbrug. Foto: J. van der Velde – met dank.


LUCANIA

Augustus 2009. De bemanning van de VOPAK-MERCATOR, inmiddels hernoemd in MERCATOR, is voor de zoveelste keer bezig de kleur op de boeiing van de voormalige LUCANIA over te schilderen. De rode kleur van Vopak Barging wordt, na een laag ‘grijze grond’, veranderd in het groen van Interstream Barging. Een klein houten bordje op de kop geeft, tijdelijk, de naam aan.


Augustus 2009. De bemanning van de VOPAK-MERCATOR, inmiddels hernoemd in MERCATOR, is voor de zoveelste keer bezig de kleur op de boeiing van de voormalige LUCANIA over te schilderen. De rode kleur van Vopak Barging wordt, na een laag ‘grijze grond’, veranderd in het groen van Interstream Barging. Een klein houten bordje op de kop geeft, tijdelijk, de naam aan.


Het motortankschip MERCATOR, inmiddels voorzien van een heel nieuw achterschip, draait op om in Zwijndrecht te kunnen bunkeren. Foto: Dieter Henken – met dank.


Het motortankschip MERCATOR, op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


Het oude achterschip van opeenvolgend: de LUCANIA, VOPAK.MERCATOR en MERCATOR, bij Scheepssloperij Treffers in Haarlem. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


Het oude achterschip van opeenvolgend: de LUCANIA, VOPAK.MERCATOR en MERCATOR, bij Scheepssloperij Treffers in Haarlem. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip LUCANIA is op 27 oktober 1972, met goed gevolg te water gelaten bij Scheepwerf T. van Duyvendijk in Alphen a/d Rijn. De tegenoverliggende oever is, tot groot plezier van het aanwezige publiek voor een groot deel overspoeld. Foto: Archief Arie Lentjes.
De overdracht van de motortankschepen LIPARIA en LUCANIA op 5 mei 1973 bij Scheepswerf T. van Duijvendijk in Alphen a/d Rijn. De hele ceremonie doet nogal mistroostig aan. Slechts een klein aantal genodigden heeft zich verzameld op een drijfnatte dekschuit, terwijl de werfvlag, die eerst de naam van de LIPARIA bedekte, bijna te water is gegaan. Eén en ander geeft deze ‘feestelijke’ gelegenheid een droevig tintje. Foto: Archief Arie Lentjes.
De LUCANIA, medio 1971 aan de laadmuur bij de Chemiewerke Hüls AG in Lülsdorf. Waarschijnlijk laadt zij hier een partijtje Ethylene Dichloride (EDC), een grondstof bij de productie van PVC. Foto: J. Stoppelenburg – met dank.
De LUCANIA, medio 1971 aan de laadmuur bij de Chemiewerke Hüls AG in Lülsdorf. Waarschijnlijk laadt zij hier een partijtje Ethylene Dichloride (EDC), een grondstof bij de productie van PVC. Foto: J. Stoppelenburg – met dank.
Het motortankschip LUCANIA opvarend op de Duitse Benedenrijn. Foto± J. Stoppelenburg – met dank.