Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 3012021. 
Scheepstype: Motortankschip – type III /ADNR.
Bouwjaar: 1972. 
Bouwwerf: T. van Duyvendijk’s Scheepswerf v/h Scheepswerf ‘De Vooruitgang’ NV in Alphen a/d Rijn. 
Bouwnummer: 1347. 
Proefvaart: 05-01-1973. 
Afmetingen: 84.90 x 9.50 x 3.29.
Tonnage / Inhoud: 1814 / 2103. 
Voortstuwing: 970 pk Stork Werkspooor, type 8FBHD-240, 900 omw/min, motornummer: 70085. 
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis. 
Kopschroef: Naviprop kopbesturing, aangedreven doorneen 250 pk Daf.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating 4 voor chemiecaliën. Tevens voorzien van dampretourleiding en niveausignalering volgens type III – ADNR.
Pompcapaciteit: 2 x 350 cbm/uur Houttuin motorpompen, aangedreven door de hoofdmotor.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam.
Zusterschepen: LIPARIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Lucanië, een landstreek in het zuiden van Italië, tijdens het Romeinse rijk. Ook wel Basilicata genoemd. Huidige hoofdstad Potenza.
Bijzonderheden: Voorzien van een Beckerroer, centrale manoeuvreerstand voor éénmans-bediening en een, gedeeltelijk hefbare stuurhut. In 1998 voorzien van een nieuw, dubbelwandig ladinggedelte en nieuw voorschip (1461 ton – 85.10 x 10.00 x 2.50). Het oude lading gedeelte en voorschip werd voor het motortankschip TRAVIA (thans) VIKING geplaatst.
Levensloop: Op 27-12-1972 overgeschreven naar Fluvia SA in Fribourg (Zwitserland) en onder Zwitserse vlag gebracht (7000942). Niet hernoemd.
Op 30-12-1981 terug overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam (2316641) en niet hernoemd. Op 12-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1999 overgeschreven naar Vopak Barging Belgium NV in Antwerpen (6003390) en aanvankelijk niet hernoemd. In 2002 hernoemd in VOPAK.MERCATOR. In 2007 overgeschreven naar Vopak Barging BV in Rotterdam (02328674) en niet hernoemd. In 2009 ingebracht in Interstream Barging BV in Rotterdam en hernoemd in MERCATOR. Anno 2019 in de vaart. 

 

De te water lating van de LUCNIA op 27 oktober 1972.

De te water lating van de LUCNIA op 27 oktober 1972. Foto Archief Van Ommeren – met dank.

Het motortankschip LUCANIA. Duidelijk is dat de LUCANIA dubbele kegels voert (waarschijnlijk twee rode zoals vroeger gebruikelijk), de vraag is wat voor vlaggen zij daaronder in de mast heeft hangen. Opvallend is ook dat zij haar naam op haar brugfront voert. Dit was bij Van Ommeren niet gebruikelijk. Foto: Archief Arie Lentjes.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA opvarend te ‘s-Gravendeel in december 1987. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, afvarend ter hoogte van GORINCHEM in 1991. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, gefotografeerd op de Westerschelde, ter hoogte van Terneuzen. Foto: H.J. de Winde – met dank.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, in de Geulhaven in afwachting van belading bij Matex Botlek.

LUCANIA

Het motortankschip LUCANIA, inmiddels voorzien van een nieuw ladinggedeelte en voorschip en varend onder Belgische vlag (6003390). Hier uitvarend van de Derde Petroleumhaven en onderweg naar de Geulhaven.

LUCANIA

De voormalige LUCANIA, inmiddels vernoemd in VOPAK-MERCATOR en bezig de rode (Vopak) kleur op de voorboeiing te vervangen door het groen van Interstreambarging. Een klein houten bordje op de kop geeft, tijdelijk, de naam aan.

LUCANIA

De voormalige LUCANIA, inmiddels vernoemd in VOPAK-MERCATOR en bezig de rode (Vopak) kleur op de voorboeiing te vervangen door het groen van Interstreambarging. Een klein houten bordje op de kop geeft, tijdelijk, de naam aan. Op deze foto is goed te zien dat het schip inmiddels een echte, dubbelwandige chemietanker is, met de spanten ‘overdeks’ en niet in de tanks. De VOPAK.MERCATOR vaart inmiddels voor Interstreambarging als MERCATOR.