Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309879.
Scheepstype:Motortankschip. – type N/open.
Bouwjaar:1957.
Bouwwerf:Schiffswerft & Stahlbau Th. Buschmann GmbH & Co in Hamburg, Duitsland.
Bouwnummer:58.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:66.96 x 8.25 x 2.62
Tonnage / Inhoud:928 / 1116.
Voortstuwing:500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: ….. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, voorzien va straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:APPIA, AETOLIA, AURELIA, CALABRIA, CAMPANIA en ISTRIA (gebouwd bij Th. Buschmann in Hamburg).
Betekenis Scheepsnaam:Naar Lucanië, een landstreek in het zuiden van Italië, tijdens het Romeinse rijk. Ook wel Basilicata genoemd. Huidige hoofdstad Potenza.
Bijzonderheden:In 1966 bij Boele Bolnes verlengd naar 79.92 x 8.23 x 2.65 met 12 tanks en 1183 ton en 1450 kubieke meter inhoud.
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 21-06-1971 verkocht aan de Rheinische Tankreedrei AG in Düsseldorf en hernoemd in WEDAUSEE. In 1981 in Walsum gesloopt.

Het motortankschip LUCANIA tijdens haar stapelloop in 1957 te Hamburg. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

Groot survey. De LUCANIA op de helling bij de Biesbosch in Dordrecht in 1961. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LUCANIA, binnen de sluis van Wemeldinge. de stuurhut is  afgebroken voor groot onderhoud. De verschillende houten delen liggen te drogen aan dek. Foto: Archief Jaap Koster – met dank.

Het motortankschip WEDAUSEE. Foto is waarschijnlijk ergens in Duisburg gemaakt. Foto: Archief Arie Lentjes.