Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2104428.
Scheepstype:Motortankschip met hellend trunkdek – type III/ADNR.
Bouwjaar:1970/1971.
Bouwwerf:Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer:746.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:85.00 x 9.48 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1405 / 1732.
Voortstuwing:800 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type DRO 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 750 omw/min, motornummer: 10529.
Aantal schroeven:1, met straalbuis.
Kopschroef:Naviprop kopbesturing, aangedreven door een 250 pk Daf.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer) en separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Pompcapaciteit:2 x 320 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:LEMANIA, LINDAVIA, LIBIA, LIGURIA, LACONIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Lombardije, een regio in Noord-Italië. Deze streek werd eens bewoond door de Longobarden.
Bijzonderheden:Overdracht: 09-02-1971.
In 1981 overgemeten naar 1535/1991
In …. hermotoriseerd met 950 pk MTU.
Levensloop:Op 15-05-1970 bij het Kadaster in Dordrecht ingeschreven als ‘schip in aanbouw’ voor Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 01-02-1971 geregistreerd als ‘schip voltooid’. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-06-1994 verkocht aan Matex Storage BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1995 verkocht aan D.Schooneveld in Katwijk en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als LOMBARDIA in de Van Ommeren tonnage blijven varen. In 2002 verkocht aan D. Maiwald in Winsen Luhe (Duitsland) en hernoemd in CASCADE (04801090). In 2006 verkocht aan Fluvia SA in Hamburg en niet hernoemd. In 2007 verkocht aan Fluvia Tankrode Tankreederei GmbH & Co in Hamburg en niet hernoemd. In 20?? verkocht aan M. Kluge in Maagdenburg en hernoemd in VIORICA. Anno 2021 in de vaart.

Het motortankschip LOMBARDIA, opvarend te Kaub. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip LOMBARDIA op de Westerschelde op weg naar de Dow in Terneuzen. Foto: Henk de Winde – met dank.

Motortankschip LOMBARDIA met een vrachtje vliegtuigbenzine onderweg naar Schiphol. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LOMBARDIA, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motortankschepen LOMBARDIA en LIGURIA ploegen zich een weg door zwaar drijfijs in de strenge winter van 1983. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LOMBARDIA voor de kant in Reisholz. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LOMBARDIA, op Lichtersteiger 2 bij de Matex in de Botlek. Op de achtergrond de VEENINGEN van de VT. Foto: H.W. Lentjes.

Een compleet mislukte fotomontage van het motortankschip LOMBARDIA, in de kleine sluis van Breisach. De onderste helft toont de stuurhut met de centrale manoeuvreerstand en het hoofd van de stuurman en daarboven is een foto van het voorschip geplakt. Het complete ladinggedeelte ontbreekt hierdoor en door het gebruik van een groothoeklens lijkt het of de voormast niet midscheeps maar aan stuurboord staat. Deze foto werd gebruikt in één van de jaarverslagen van Van Ommeren in de jaren tachtig. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

Het motortankschip LOMBARDIA, gefotografeerd bij het invaren van de kleine sluis van Breisach. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

Het motortankschip VIORICA, opvarend onderweg naar Rotterdam. Foto: Jochem Driessen – met dank.