Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2318154.
Scheepstype: Motortankschip – type III / ADNR.
Bouwjaar: 1987.
Bouwwerf: Scheepswerf Lanser BV in Sliedrecht.
Bouwnummer: 699.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 85.91 x 11.02 x 2.99.
Tonnage / Inhoud: 1849 / 2030.
Voortstuwing: 1140 pk Bolnes, type 6 DNL, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min, motornummer: 3630. Teruggesteld op 950 pk.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een kortstraalbuis.
Kopschroef: 200 pk.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nummer 4 (zink-silicaat op getraald ijzer).
Pompcapaciteit: 2 x 350 cbm/uur Allweier motorpompen met separaat leidingsysteem voor chemiecali├źn. Plus 1 Allweier sloppomp.
Eigenaar: Scheepswerf Lanser BV in Sliedrecht.
Zusterschepen: LIMBURGIA, LIVORNIA en LIBERIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar LOCARNO, een toeristische stad in het Zwitserse kanton Ticino.
Bijzonderheden: Stapelloop: 05-11-1987.
Overdracht: 22-12-1987.
Uitgerust met 2 roeren, fabrikant Van de Velden, met bijpassende stuurmachines. Centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en hefbare stuurhut. Verder uitgerust met dampretourleiding, niveausignalering en tankwaspoorten – type III / ADNR.
In …. dubbelwandig gemaakt en verlengd naar 110.00 x 11.00 x 2.91 en 2164 ton. Dek verhoogd tot boven de normale trunkdekhoogte met de spanten bovendeks. Motorvermogen opgevoerd naar 1140 pk.
In 20.. hermotoriseerd met 1520 pk Caterpillar, type: 6 DNL 190.60 – 3512 Di-Ta electronic.
In 20.. kopschroef vervangen door een 320 pk Daf, geleverd door Van Tiem.
Levensloop: Op 01-04-1987 bij het Kadaster in Rotterdam ingeschreven als ‘schip in aanbouw’ voor Scheepswerf Lanser BV in Sliedrecht. Op 22-12-1987 geregistreerd als ‘schip voltooid’ en overgeschreven naar Algemene Lease Maatschappij BV in Amsterdam en als LOCARNIA in de vaart gebracht. Op 28-09-1992 overgeschreven naar de Amstel Lease Maatschappij NV in Amsterdam en als LOCARNIA in de vaart gebleven. In 2001 hernoemd in VOPAK.CURIE. In 2003 overgeschreven naar Vopak Barging Europe BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2009 verkocht aan Interstream Barging BV in Geertruidenberg en hernoemd in CURIE. Anno 2019 in de vaart.

 

Het motortankschip LOCARNIA, opvarend op de Waal. Foto: T. van der zee – met dank.

Het motortankschip LOCARNIA, opvarend op de Waal. Foto: H. de Haan – met dank.

Het motortankschip LOCARNIA, opvarend ter hoogte van Homberg. Foto: G. Derksen – met dank.

Het motortankschip LOCARNIA zoekt een plekje om te laden bij de Matex Botlek in de Derde Petroleumhaven.

Het motortankschip LOCARNIA, afvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug. Wat opvalt is het nog gladde dek, de hoge boeiing en prachtige witte railing. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het gladde dek is hier inmiddels verdwenen. De boeiing valt nu als het ware naar achteren en aan dek zien een ontelbaar aantal spanten te zien. Hier vaart de LOCARNIA aan de voet van de Loreley. Foto: Jaap Koster – met dank (copyright BINNENVAART.EU).

Het motortankschip LOCARNIA aan de voet van de Loreley. Foto: Jaap Koster – me dank (copyright: BINNENVAART.EU).

Het motortankschip LOCARNIA, opvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip VOPAK.CURIE, uitvarend Botlek Centrale Geul op 15 maart 2005.

Het motortankschip CURIE, op Wachtsteiger 3 bij de voormalige BP Botlek.

Het motortankschip CURIE, bij het invaren van de Rozenburgsesluis in augustus 2012.

Het motortankschip CURIE, inmiddels varend van Geertruidenberg, drijvend in de Rozenburgsesluis.

Het motortankschip CURIE, met het logo van Interstream op de kop, in de sluis van Eddersheim. Foto: Jurgen Gesinn – met dank.