Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2317815.
Scheepstype: Motortankschip – type III / ADNR.
Bouwjaar: 1986.
Bouwwerf: Scheepswerf Lanser BV in Sliedrecht.
Bouwnummer: 693.
Proefvaart: 05-05-1986.
Afmetingen: 85.96 x 11.01 x 2.99.
Tonnage / Inhoud: 1849 / 2032.
Voortstuwing: 1140 pk Bolnes, type 6 DNL, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min, motornummer: 3617. Teruggesteld op 950 pk.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een kortstraalbuis.
Kopschroef: 220 pk Daf.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nummer 4 (zink-silicaat op getraald ijzer).
Pompcapaciteit: 2 x 350 cbm/uur Allweier motorpompen met separaat leidingsysteem voor chemiecali├źn. Plus 1 Allweier sloppomp.
Eigenaar: Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam.
Zusterschepen: LIMBURGIA, LIBERIA en LOCARNIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar LIVORNO, een Italiaanse havenstad aan de Ligurische Zee aan de westelijke kant van Toscane.
Bijzonderheden: In 1990 bij de scheepswerfcombinatie Bodewes Binnenvaart BV in Millingen en Vahali BV in Gendt met twintig meter verlengd en dubbelwandig gemaakt. Nieuwe afmetingen; 105.88 x 11.01 x 2.91, tonnenmaat 1655, inhoud 2001 cbm. Aantal tanks vergroot van 12 naar 16. Ingedeeld in klasse IIA (C) / ADNR. (zie artikel). De hoofdmotor werd teruggesteld op 1140 pk.
In …. overgemeten naar een diepgang van 2.50 meter en 1771 cbm. Dit was mogelijk als gevolg van de veelal relatief kleine partijen in de chemie ten opzichte van een gunstiger brandstofverbruik.
Levensloop: In 2000 verkocht aan Vopak Barging Europe BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2001 hernoemd in VOPAK.BOYLE. In 2004 verkocht aan Boyle Scheepvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2007 verkocht aan U. Michael uit Marktheidenfeld en hernoemd in MARION. Vanaf 2011 varend van Collenberg.

 

Het motortankschip LIVORNIA, opvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug. Foto: W. Keizer – met dank.

Het motortankschip LIVORNIA, uitvarend Volkeraksluis. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip LIVORNIA opvarend ter hoogte van Kaub. Foto: T. van der Zee – met dank.

Het motortankschip LIVORNIA op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip VOPAK.BOYLE, opvarend op de Waal. Foto: Jochem Driessen – met dank.

Het motortankschip VOPAK.BOYLE in de Rozenburgsesluis in april 2007. Achter de VOPAK.BOYLE vaart de ATLANTIC SERVICE de sluis in, welke korte tijd later naar donker Afrika verdween.

De voormalige LIVORNIA, hier als MARION in de sluis van Eddersheim. Foto: Jurgen Gesinn – met dank.

Het motortankschip MARION, opvarend op de Midden-Rijn. Het schip is inmiddels voorzien van een duwsteven. Foto: Gerd Schuth – met dank.

De duwsteven van de MARION, van dichtbij in beeld gebracht. Als we alle ingrijpende verbouwingen van de voormalige LIVORNIA bekijken, kon er ook nog wel een duwsteven bij. Foto: Gerd Schuth – met dank.