Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2320322.
Scheepstype:Motortankschip – type IIA (C) /ADNR.
Bouwjaar:1992.
Bouwwerf:Achterschip + zes ladingtanks bij Scheepswerf Bodewes Binnenvaart BV in Millingen.
Voorschip + 4 ladingtanks bij Scheepswerf en Machinefabriek Vahali BV in Gendt.
Bouwnummer:Bodewes: 826.
Vahali: 483.
Proefvaart:12-02-1992.
Afmetingen:109.45 x 11.40 x 2.80.
Tonnage / Inhoud:1998 / 2114.
Voortstuwing:1200 pk ABC, type GMD2C-750, 6 cilinder, 4 tact, 750 omw/min. Motornummer: 11941.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Verhaar Omega Jet, drie-kanaals kopschroef, aangedreven door een 275 pk Daf. Stuwkracht 2,5 ton.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer).
Pompcapaciteit:2 x 290 cbm/uur Houttuin motorpompen met separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Eigenaar:Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam.
Zusterschepen:LUCERIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Lippe.
Bijzonderheden:Voor- en achterschip werden samengevoegd bij Scheepswerf Vahali BV in Gendt. Hier werd ook de hoofdmotor ingebouwd.
Proefvaart: 12-02-1992.
Overdracht: 19-03-1992.
Voorzien van twee roeren met Promac Shilling hydraulisch stuurwerk, centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en volledig hefbare stuurhut. Verder uitgerust met gescheiden dubbele dampretourleidingen, niveausignalisering, tankwaspoorten en een laadtank-strippingsysteem, alles volgens Type IIA (C) /ADNR.
In 2000/2001 werd het ladinggedeelte ingrijpend verbouwd. Om de kubieke inhoud te vergroten werd het dek opgetrokken tot ver boven de trunkhoogte.
Levensloop:In 2000 verkocht aan Vopak Barging Europe BV in Rotterdam en hernoemd in VOPAK.PLANCK. In 2004 verkocht aan  Lombardia BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2008 hernoemd in MAX PLANCK. Anno 2019 in de vaart.

 

Het motortankschip LIPPIA, met de vlaggen van Bodewes en Vahali nog in de mast, tijdens haar proefvaart ter hoogte van Nijmegen. Foto: Archief Van Ommeren.

Het motortankschip LIPPIA, met de vlaggen van Bodewes en Vahali nog in de mast, tijdens haar proefvaart ter hoogte van Nijmegen. Foto: Archief Van Ommeren.

Het motortankschip LIPPIA, inmiddels voorzien van een verhoogd dek, opvarend beneden de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.

De LIPPIA, invarend in de Derde Petroleumhaven in 2001. Het schilderwerk is in volle gang. Het Van Ommeren blauw is reeds vervangen voor het rood en groen van Vopak Barging. Alleen de nieuwe naam en het Vopak logo ontbreken nog.

Het motortankschip VOPAK.PLANCK, op één van de wachtsteigers in de Rotterdamse Welplaathaven. Naam, logo en rederijvlag zijn inmiddels allemaal aanwezig.

Het motortankschip VOPAK.PLANCK, opvarend te Nijmegen. Foto: Danny Reijne – met dank.

Het motortankschip MAX PLANCK, afvarend ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip MAX PLANCK, afvarend in de Dortsche Kil. Foto: Dieter Henken – met dank.