Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2320322.
Scheepstype: Motortankschip – type IIA (C) / ADNR.
Bouwjaar: 1992.
Bouwwerf: Achterschip + zes ladingtanks bij Scheepswerf Bodewes Binnenvaart BV in Millingen.
Voorschip + 4 ladingtanks bij Scheepswerf en Machinefabriek Vahali BV in Gendt.
Bouwnummer: Bodewes: 826.
Vahali: 483.
Proefvaart: 12-02-1992.
Afmetingen: 109.45 x 11.40 x 2.80.
Tonnage / Inhoud: 1998 / 2114.
Voortstuwing: 1200 pk ABC, type GMD2C-750, 6 cilinder, 4 tact, 750 omw/min. Motornummer: 11941.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Verhaar Omega Jet, drie kanaals kopschroef, aangedreven door een 275 pk Daf. Stuwkracht 2,5 ton.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer).
Pompcapaciteit: 2 x 290 cbm/uur Houttuin motorpompen met separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Eigenaar: Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam.
Zusterschepen: LUCERIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de rivier de Lippe.
Bijzonderheden: Voor- en achterschip werden samengevoegd bij Scheepswerf Vahali BV in Gendt. Hier werd ook de hoofdmotor ingebouwd.
Proefvaart: 12-02-1992.
Overdracht: 19-03-1992.
Voorzien van twee roeren met Promac Shilling hydraulisch stuurwerk, centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en volledig hefbare stuurhut. Verder uitgerust met gescheiden dubbele dampretourleidingen, niveausignalisering, tankwaspoorten en een laadtank-strippingsysteem, alles volgens Type IIA (C) /ADNR.
In 2000/2001 werd het ladinggedeelte ingrijpend verbouwd. Om de kubieke inhoud te vergroten werd het dek opgetrokken tot ver boven de trunkhoogte.
Levensloop: In 2000 verkocht aan Vopak Barging Europe BV in Rotterdam en hernoemd in VOPAK.PLANCK. In 2004 verkocht aan  Lombardia BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2008 hernoemd in MAX PLANCK. Anno 2019 in de vaart.

 

Het motortankschip LIPPIA, opvarend boven Nijmegen. Foto: Archief Van Ommeren.

Het motortankschip LIPPIA, tijdens één van haar eerste reizen opvarend op de Waal. Foto: Archief Van Ommeren.