Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2310259.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1958.
Bouwwerf:Hilgers AG in Rheinbrohl (Duitsland).
Bouwnummer:8227.
Proefvaart:01-08-1958.
Afmetingen:79.88 x 949 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1439 / 1733.
Voortstuwing:690 pk Stork Hesselman, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7520. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1 schroef met straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:DRUENTIA, SEQUANIA en VAHALIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Lippe.
Bijzonderheden:Overdracht 08-08-1958.
In 1989 verkocht aan Transtank. Deze zou het schip aanvankelijk verhuren aan een Belgische particuliere reder, die er op contractbasis styreen mee zou gaan varen van DOW Terneuzen naar Duinkerken. Toen de contract niet doorging bleef de LIPPIA, aanvankelijk onder Belgische vlag, onder dezelfde naam varen (6002367). In 1990 hernoemd in MONS.
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV en niet hernoemd. Op 11-07-1989 verkocht aan Stevedoring and Transport – Division Transtank Inland Shipping NV in Antwerpen en niet hernoemd. In 1990 hernoemd in MONS (6002367). In 1994 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland in ‘s-Gravendeel.

 

Het motortankschip LIPPIA, opvarend ter hoogte van Uerdingen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LIPPIA, afvarend op de Waal. Foto: Teun de Wit – met dank (copyright: BINNENVAART.EU).

De LIPPIA en IONIA, samen aan het Stadtpark in Mannheim. Fot: Archief Arie Lentjes (copyright BINNENVAART.EU).

Het motortankschip LIPPIA, voor anker in de Geulhaven in Rotterdam. De tankdeksels staan open om gasvrij te worden. Foto: Archief H.W. Lentjes.

De motortankschepen MONS (ex. LIPPIA) en BENJAMIN (ex. DAMCO 284), samen bij Scheepswerf Breko in de haven van Papendrecht. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip MONS, opvarend boven de Merode. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Een koude winterdag in januari 1994 bij Scheepssloperij Nederland in ‘s-Gravendeel. De voormalige LIPPIA is inmiddels voor de helft verdwenen. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Toegevoegde foto’s

Het motortankschip LIPPIA op een winters Wesel-Dattlenkanaal, richting Marl.
Foto: Collectie J. Roeleveld – met dank.
Het motortankschip LIPPIA op een winters Wesel-Dattlenkanaal, richting Marl. De stuurhut is afgebroken vanwege de lage bruggen. Foto: Collectie J. Roeleveld – met dank.
Het motortankschip LIPPIA op een winters Wesel-Dattlenkanaal, richting Marl. Het normale haspel is vervangen door het zogenaamde ‘kanaal-haspel’. De roerganger is extra dik ingepakt om de winterse omstandigheden te trotseren. Foto: Collectie J. Roeleveld – met dank.
Het motortankschip in het Hellend Vlak van Ronquires. Ook op dit Belgische traject diende de stuurhut afgebroken te worden. Foto: Collectie J. Roeleveld – met dank.
Het motortankschip LIPPIA, nu eens met opgebouwde stuurhut. De LIPPIA is in de ledige afvaart en voert twee rode kegels wat betekend dat ze leeg is van een chemische lading. Boven in beeld krijgen we ook een blik door de ‘periscoop’.
Foto: Collectie J. Roeleveld – met dank.
Het motortankschip LIPPIA aan de Strekdam tijdens ontgassen. Boven de tankhoofden zijn zogenaamde koelzijlen gehangen om de ruimen te ventileren. Foto: Collectie J. Roeleveld – met dank.