690 pk Stork Hesselman, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7520. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:
1 schroef met straalbuis.
Kopschroef:
Geen.
Aantal tanks:
12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:
2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Overdracht 08-08-1958. In 1989 verkocht aan Transtank. Deze zou het schip aanvankelijk verhuren aan een Belgische particuliere reder, die er op contractbasis styreen mee zou gaan varen van DOW Terneuzen naar Duinkerken. Toen de contract niet doorging bleef de LIPPIA, aanvankelijk onder Belgische vlag, onder dezelfde naam varen (6002367). In 1990 hernoemd in MONS.
Levensloop:
Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV en niet hernoemd. Op 11-07-1989 verkocht aan Stevedoring and Transport – Division Transtank Inland Shipping NV in Antwerpen en niet hernoemd. In 1990 hernoemd in MONS (6002367). In 1994 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland in ‘s-Gravendeel.
Het motortankschip LIPPIA, opvarend ter hoogte van Uerdingen. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip LIPPIA, afvarend op de Waal. Foto: Teun de Wit en Binnenvaart.EU – met dank.
De LIPPIA en IONIA, samen aan het Stadtpark in Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motortankschip LIPPIA, voor anker in de Geulhaven in Rotterdam. De tankdeksels staan open om gasvrij te worden. Foto: Archief H.W. Lentjes.
De motortankschepen MONS (ex. LIPPIA) en BENJAMIN (ex. DAMCO 284), samen bij Scheepswerf Breko in de haven van Papendrecht. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het motortankschip MONS, opvarend boven de Merode. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Een koude winterdag in januari 1994 bij Scheepssloperij Nederland in ‘s-Gravendeel. De voormalige LIPPIA is inmiddels voor de helft verdwenen. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.