Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 3012020.
Scheepstype:
Motortankschip – Type III/ADNR.
Bouwjaar: 1972.
Bouwwerf: Scheepswerf De Industrie BV in Alphen a/d Rijn.
Bouwnummer: 1346.
Proefvaart: 05-01-1973.
Afmetingen: 84.90 x 9.50 x 3.29.
Tonnage / Inhoud: 1814 / 2102.
Voortstuwing: 970 pk Stork met Büchi-drukvulling, 8 FAHD 240, 8 cilinder, 4 tact, 900 omw/min. Motornummer: 70084.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Naviprop kopbesturing.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer) en separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Pompcapaciteit: 2 x 350 cbm/uur hydraulisch aangedreven Houttuin motorpompen.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen: LICOSIA en LUCANIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Lipari, een Italiaans eiland, één van de eilanden van de Eolische eilandengroep, behorend bij Sicilië.
Bijzonderheden: Overdracht: 05-01-1973.
Voorzien van één Beckerroer, centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en gedeeltelijk hefbare stuurhut. Voorzien van dampretourleiding en niveausignalisering volgens Type III/ADNR.
Levensloop: Op 21-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 21-12-1972 overgeschreven naar Fluvia SA in Fribourg in Zwitserland en als LIPARIA in de vaart gebleven ( 7000944). Op 30-12-1981 terug overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en als LIPARIA in de vaart gebleven (2316640). Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2000 verkocht aan Vopak Barge Europa BV in Dordrecht en hernoemd in VOPAK.EDISON. In hetzelfde jaar doorverkocht aan Edison Scheepvaart BV in Katwijk en niet hernoemd. In 2007 verkocht aan Cortis BV in Dordrecht en in 2009 hernoemd in EDISON. In 2011 verkocht aan Neerlandia III Tankers BV in Rotterdam en hernoemd in NINA. In 2012 gesloopt bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem.

 

Het motortankschip LIPARIA, opvarend ter hoogte van Beneden-Leeuwen. Foto: T. van de Zee – met dank.

Het motortankschip LIPARIA, afvarend ter hoogte van Kaub. Foto: T. van de Zee – met dank.

Het motortankschip LIPARIA, afvarend beneden de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.

Het motortankschip LIPARIA, afvarend onder de spoorbrug van Düsseldorf. Foto: P. Kombüchen – met dank.

Het motortankschip LIPARIA, opvarend beneden de Loreley. De LIPARIA vaart hier inmiddels al onder de vlag Vopak. Foto: J. Koster – met dank.

Twee oud-gedienden uit de Van Ommeren vloot bij elkaar langszij op één van de  Wachtsteigers in de Welplaathaven in Rotterdamse Botlek. Langszij de steiger de voormalige LIPARIA met langszij de voormalige CYPRIA. Foto: J. Driessen – met dank.

Het motortankschip VOPAK.EDISON, opvarend ter hoogte van  de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.

Het motortankschip VOPAK.EDISON, opvarend ter hoogte van Wesel. Foto: P. Kombüchen – met dank.

Het motortankschip VOPAK.EDISON, opvarend ter hoogte van Bad Salzig. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip EDISON, afvarend ter hoogte van Dordrecht in 2009. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip EDISON afvarend ter hoogte van Dordrecht in 2011. De naam EDISON staat nog op de roef, maar het schilderwerk naar NINA is reeds in een vergevorderd stadium. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip NINA, op de Nieuwe Maas. Foto: Pieter Broers.

Het motortankschip NINA, op de Nieuwe Maas 2012. Foto: Pieter Broers.

De voormalige LIPARIA in december 2012 bij Scheepssloperij Treffers in Haarlem. Foto: Pieter Broers – met dank.