Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2104347.
Scheepstype: Motortankschip met hellend trunkdek – type III/ADNR.
Bouwjaar: 1969 / 1970.
Bouwwerf: Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer: 742.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 84.85 x 9.50 x 2.82
Tonnage / Inhoud: 1550 / 1999.
Voortstuwing: 800 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type DRO 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 750 omw/min, motornummer: 10460.
Aantal schroeven: 1, met straalbuis.
Kopschroef: Naviprop kopbesturing.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer) en separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Pompcapaciteit: 2 x 320 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen: LEMANIA, LIBIA, LIGURIA, LACONIA en LOMBARDIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het Beierse stadje Lindau, gelegen aan de Bodensee en in de Romeinse tijd Lindavia genoemd.
Bijzonderheden: Overdracht: 20-02-1970.
Oorspronkelijk gebouwd als stookolietanker SICILIA. Voer voornamelijk stookolie (centrale-olie) voor de voormalige Gemeentelijke Energie Bedrijven (GEB). In juni/juli 1983 omgebouwd voor het transport van chemiecaliën en hernoemd in LINDAVIA (tonnage: 1514 ton / inhoud: 1979 kubieke meter).
Levensloop: Op 15-09-1969 bij het Kadaster in Dordrecht ingeschreven als ‘schip in aanbouw’ voor Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 12-03-1970 geregistreerd als ‘schip voltooid’. Op 24-07-1972 overgeschreven naar P.A. van Es & Co NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 17-03-1981 terug overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 08-09-1993 overgeschreven naar Remeza BV in Zwijndrecht en niet hernoemd. Remeza BV was een werk-maatschappij van F.G.W. Galle, scheepsmakelaar in Terneuzen. Galle werkte in de jaren negentig van de vorige eeuw nauw samen met Van Ommeren. Op 15-10-1993 door Remeza BV voor de sloop verkocht en aansluitend bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel gesloopt.

 

Het motortankschip SICILIA, in het Hafenkanal in Ruhrort. Foto: Archief Van Ommeren.

Het motortankschip LINDAVIA, opvarend op de Waal. Foto: Teun van der Zee – met dank.

Het motortankschip LINDAVIA, opvarend op de Waal. Foto: Teun van der Zee – met dank.

Het motortankschip LINDAVIA, opvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug. Foto: W. Keizer – met dank.

Het motortankschip LINDAVIA, opvarend op de Waal, net beneden de Pannerdense Kop. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LINDAVIA in de Geulhaven in Rotterdam. Hier is de zwarte VO in de Van Ommeren vlag reeds vervangen voor een groene. Waarom de directie overstapte naar een groene VO is altijd een raadsel geweest.

 

De aanmelding van Remeza BV inzake de sloop van de LINDAVIA.