Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 3011995.
Scheepstype: Motortankschip – Type III / ADNR.
Bouwjaar: 1971.
Bouwwerf: Scheepswerf Van Duijvendijk BV in Alphen a/d Rijn.
Bouwnummer: 1342.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 84.90 x 9.50 x 3.24.
Tonnage / Inhoud: 1807 / 2080.
Voortstuwing: 970 pk Stork met Büchi-drukvulling, 8 FAHD 240, 8 cilinder, 4 tact, 900 omw/min. Motornummer: onbekend.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Naviprop kopbesturing.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer) en separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Pompcapaciteit: 2 x 350 cbm/uur hydraulisch aangedreven Houttuin motorpompen.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen: LIPARIA en LUCANIA (gebouwd met 12 tanks).
Betekenis Scheepsnaam: Naar Nicosia, de hoofdstad van het eiland Cyprus.
Bijzonderheden: Overdracht: juni – 1970.
Voorzien van één Beckerroer, centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en gedeeltelijk hefbare stuurhut. Voorzien van dampretourleiding en niveausignalisering volgens Type III/ADNR.
In …. hermotoriseerd met 1185 pk Wärtsilä.
Levensloop: In 1994 verkocht aan Tank Transport Beerse (TTB) NV in Beerse, België en hernoemd in GUMATIA (6002732). In 1997 verkocht aan Vof Strientank in Dordrecht en hernoemd in YOERI-P (2323028). In 2005 verkocht aan JRS Tank BV in Rotterdam en hernoemd in SALUTE. In 2008 verkocht aan Fluvia AG in Hamburg en hernoemd in ASTERODE. In 2012 bij Scheepssloperij Martens BV in Vlissingen gesloopt.

 

Het motortankschip LICOSIA, opvarend ter hoogte van Kaub. Foto: Archief J. Koster – met dank.

Het motortankschip LICOSIA heeft vastgemaakt voor de sluis van Terneuzen. Foto: Archief H.W. Lentjes.

Het motortankschip LICOSIA, full speed op de Waal richting Duisburg. Foto: Van Ommeren – met dank.

Het motortankschip LICOSIA afvarend op de Rijn – Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LICOSIA in de Geulhaven in Rotterdam.

Het motortankchip LICOSIA, met het vuilwaterschip ADRIANA S langszij, in de Geulhaven in Rotterdam. Beide schepen zijn inmiddels gesloopt.

Het nieuwe varen. De kapitein en de stuurman van de LICOSIA bekijken via de computer wat hun bestemming zal worden. Helaas zijn hun namen mij ontschoten.

Het motortankschip GUMATI, varend via een bevrachtingsovereenkomst in de Van Ommeren tonnage, gefotografeerd ter hoogte van de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: W. Keizer – met dank.

De JOERI-P voer aanvankelijk ook op een bevrachtingsovereenkomst in de Van Ommeren tonnage. Hier is zij opvarend te Kesselheim – Foto: Archief J. Koster – met dank.

Het motortankschip JOERI-P, afvarend in één van de mooiste stukjes van de romantische Rijn. Aan de massieve voeten van de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.

 

Het motortankschip JOERI-P opvarend boven Kaub. Foto: J. Koster – met dank.

Het motortankschip SALUTE, achterin de Derde Petroleumhaven op de Gemeentesteigers. Foto: K. Hegemans – met dank.

Het motortankschip SALUTE, opvarend boven Bingen. Foto: Gerd Schuth – met dank.

Het motortankschip ASTERODE, varend op het Dortmund-Emskanal. Foto: Archiv Fluvia – met dank.

Laatst gewijzigd