Naar Licosia, een dorpje in het zuidoosten van Sicilië.
Bijzonderheden:
Voorzien van een Beckerroer, centrale manoeuvreerstand voor éénmansbediening en een, gedeeltelijk hefbare stuurhut. In …. hermotoriseerd met 1200 pk Wärtsilä.
Levensloop:
Op 12-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 1994 verkocht aan Tank Transport Beerse (TTB – Verstraeten) NV in Beerse, België. Als GUMATI in de vaart gekomen (6002732). Voer op een bevrachtingsovereenkomst mee in de Van Ommeren tonnage. In 1997 verkocht aan Strientank Vof in Dordrecht en hernoemd in JOERY-P (2323028). In 2005 verkocht aan JRS Trans BV in Rotterdam en hernoemd in SALUTE. In 2008 verkocht aan Fluvia AG in Hamburg en hernoemd in ASTERODE. In 2012 gesloopt bij Scheepssloperij Martens BV in Vlissingen.
Na de te water lating wordt de naam van het nieuwe motortankschip onthuld. OSIA is al te lezen. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Als de vlag, die de naam bedekte, volledig gestreken is blijkt de naam van het nieuwe motortankschip LICOSIA te zijn. Een naam die nog niet eerder in de Van Ommeren vloot gebruikt werd. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Het motortankschip LICOSIA ligt in het voorjaar van 1971 klaar om vaarklaar gemaakt te worden. Zoals te zien is staat de roef nog in de lijnolie, maar dat zal vast niet het enige karwei zijn. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Het motortankschip LICOSIA tijdens haar proefvaart, varend op de Dordtsche Kil. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Als de proefvaart met de LICOSIA op het ruime water van het Haringvliet, met succes verlopen is, wordt de vlag van de werf gestreken en die van Van Ommeren gehesen. De vloot is weer een schip rijker. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Het motortankschip LICOSIA, opvarend ter hoogte van Kaub. Foto: J. Koster – met dank.
Het motortankschip LICOSIA maakt vast voor de sluis van Terneuzen. Niet om direct te schutten maar om op de volgende bestemming te wachten. Wordt het Rotterdam of toch Antwerpen. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
De centrale manoeuvreerstand van de Licosia. Begin jaren zeventig een noviteit in de binnenscheepvaart. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Het kloppend hart van de LICOSIA. De 970 pk sterke Stork Werkspoor. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
De wat krap bemeten en vreemd ingedeelde kombuis van de LICOSIA. Vooral de deur met trapje voor het aanrecht komt onhandig over. Maar laten we niet vergeten dat ook deze foto ook al weer bijna vijftig jaar oud is. In de jaren zeventig van de vorige eeuw klaagde niemand over een dergelijke kombuis. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Het motortankschip LICOSIA, afvarend beneden Düsseldorf. Foto: Teun de Wit – met dank.
Het motortankschip LICOSIA, full speed gefotografeerd op de Waal. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het motortankschip LICOSIA, gefotografeerd vanaf de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.
Pure nostalgie. Het motortankschip LICOSIA, opvarend op de Nieuwe Maas ter hoogte van het Noordereiland. Op deze foto is er nog geen sprake van een nieuwe oeververbinding in de vorm van de Erasmusbrug of van de ontwikkeling van de ‘Kop van Zuid’. Voor de huidige Cruiseterminal staat er zelfs nog een havenkraan. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Het motortankschip LICOSIA op één van de wachtsteigers in de Geulhaven. Waarschijnlijk wordt er gewacht om te kunnen lossen bij de Matex Botlek. Aan de andere kant van hetzelfde steiger het “zeekasteel’ de ANTWERPEN, van Transtank, de Belgische dochter van Van Ommeren. Foto: Collectie T. Vroege – met dank.
Een paar weken later ligt de LICOSIA, opnieuw op één van de wachtsteigers in de Geulhaven. Lossen bij de Matex blijft een probleem.
Inmiddels is het vuilwaterschip ADRIANA-S van Booy Clean langszij gekomen om een partijtje vervuild bilgewater over te nemen.
Nadat de bilge weer leeg is maakt de kapitein van de LICOSIA een nieuwe ‘binnenmaat’. Gelukkig hoeft dat niet meer met het meetlint en een tabellenboek, maar brengt de computer uitkomst. Daarnaast kan de nieuwe binnenmaat via het Internet naar de wachtchef van de Matex (en naar het kantoor) gestuurd worden. Dat scheelt een heel stuk lopen.
Het motortankschip GUMATI, opvarend beneden de Baanhoekbrug in Sliedrecht. In de top van de mast de Van Ommeren vlag, inmiddels voorzien van een groene VO. Foto: Willem Keizer – met dank.
Het motortankschip JOERY-P opvarend boven de verkeersbrug van Koblenz-Kesselheim. Foto: Archief J. Koster – met dank.
Het motortankschip JOERY-P draait vanaf de Nieuwe Waterweg, via het Breediep het Calandkanaal op. Foto: J. Koster – met dank.
Het motortankschip JOERY-P, opvarend beneden de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.
Het motortankschip JOERY-P, afvarend aan de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.
Het motortankschip JOERY-P ligt op nieuwjaarsdag 1999 te lossen op een ons onbekend steiger. Waarschijnlijk is deze foto ergens op de Moezel genomen. Foto: Archief J. Koster – met dank.
Het motortankschip SALUTE, afgemeerd op één van de wachtsteigers, achterin de Derde Petroleumhaven. Anno 2019 ligt hier het drijvend materieel van Hebo Maritime Service. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip SALUTE afvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.
Het motortankschip SALUTE, opvarend ter hoogte van … Foto: Gerd Schuth – met dank.
Dat de LICOSIA serie (LICOSIA – LIPARIA – LUCANIA) ook uitermate geschikt was voor de vaart op de Duitse kanalen, bewees de voormalige LICOSIA als ASTERODE, gedurende vier jaar dienst op onder andere het Dortmund-Ems- Kanal. Foto: Jochem Driessen – met dank.
Dat de LICOSIA serie (LICOSIA – LIPARIA – LUCANIA) ook uitermate geschikt was voor de vaart op de Duitse kanalen, bewees de voormalige LICOSIA als ASTERODE, gedurende vier jaar dienst op onder andere het Dortmund-Ems- Kanal. Foto: Jochem Driessen – met dank.