Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:3011956.
Scheepstype:Motortankschip met hellend trunkdek – type III/ADNR.
Bouwjaar:1970.
Bouwwerf:Scheepswerf Boot in Alphen a/d Rijn.
Bouwnummer:1338.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:84.85 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1550 / 1999.
Voortstuwing:800 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type DRO 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 750 omw/min, motornummer: 10461.
Aantal schroeven:1, met straalbuis.
Kopschroef:Naviprop kopbesturing.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer) en separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Pompcapaciteit:2 x 320 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:LACONIA, LEMANIA, LINDAVIA, LIGURIA, LOMBARDIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het Noord-Afrikaanse land Libië.
Bijzonderheden:Overdracht: 04-04-1970.
In 1978 werd het motornummer veranderd in 11014. Of er toen ook werkelijk een nieuwe motor in is gekomen is niet duidelijk.
In …. hermotoriseerd met 950 pk Mitsubishi.
In 20.. voorzien van een duwsteven.
Levensloop:Op 24-07-72 overgeschreven naar P.A. van Es & Co NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 17-03-1981 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 09-09-1991 verkocht aan C.P. van Vliet in Capelle a/d IJssel en op een bevrachtingsovereenkomst als LIBIA in de Van Ommeren tonnage blijven varen. In 2001 verkocht aan AVR Industrial Waste Service BV in Rotterdam en hernoemd in ZALMHAVEN. In 2003 overgeschreven naar AVR Maritiem BV in Pernis en niet hernoemd. In 2006 verkocht aan International Slop Disposal BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2009 verkocht aan Damen Tankers DOO in Novi Sad in Servië en hernoemd in MARIA-P. In 2014 hernoemd in EVROPA. Anno 2019 in de vaart.

Het motortankschip LIBIA bij het invaren van één van de sluizen op het Albertkanaal. Foto: collectie T. Vroege – met dank.


Het motortankschip LIBIA in één van de sluizen op het Albertkanaal. Foto: collectie T. Vroege – met dank.


De centrale manoeuvreerstand van de LIBIA. Vijftig jaar geleden het summum van vooruitgang. Twee werelden op één foto; over bakboord passeert een nog af-geladen sleepschip. Foto: collectie T. Vroege – met dank.


Het motortankschip LIBIA geladen met 1450 ton (benzeenhoudende) chemiecaliën. In die jaren werd dat al kenbaar gemaakt met twee kegels. Foto: W. Kalis – met dank.


Een mooi overzicht over dek van de LIBIA. De twee kegeltjes zijn goed zichtbaar. Foto: W. Kalis – met dank.


Bootsman Leo Peute vaart, geconcentreerd de LIBIA door het drukke Rijnvaartverkeer. Kapitein Herman Joosten krijgt zo even de tijd om aan thuis te denken. Foto: W. Kalis – met dank.


Om bij een maximaal afgetopte stuurhut toch boven het dak uit te kunnen zien is het stuurhutdak voorzien van een luik. Niet alleen handig bij het manoeuvreren onder lage bruggen, maar ook leuk om foto’s door te maken. Peute en Joosten kijken verbaasd op als stuurman Kalis op het dak geklommen is om foto’s te maken. Foto: W. Kalis – met dank.


Een prachtig overzicht van de centrale manoeuvreerstand van de LIBIA. Ondanks dat alles nog wat primitief aan doet zijn alle elementen van de huidige versie’s reeds aanwezig. Foto: W. Kalis – met dank.


Het behoeft volgens mij geen betoog wie hier aan boord de gezagvoerder was. Foto: V. Alberts – met dank.


De krachtbron van de LIBIA, een 800 pk Stork Ricardo, in een smetteloos schone machinekamer. Foto: W. Kalis – met dank.


De keuken van de LIBIA. Een gasstel in plaats van een oliefornuis. Enkele jaren later zou dit gasstel vervangen worden door een magnetron en diepvries-maaltijden. Een experiment wat de bemanning maar weinig kon bekoren en snel weer werd beëindigd. Foto: collectie T. Vroege – met dank.


Het motortankschip LIBIA te Haren-Ems. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LIBIA te Haren-Ems. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip LIBIA bij het invaren van de Volkeraksluis. Foto: Teun de Wit – met dank.


Het motortankschip LIBIA, varend op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Vincent Albers – met dank.


Het motortankschip LIBIA opvarend ter hoogte van Kaub. Foto: Teun de Wit – met dank.


Motortankschip LIBIA, opvarend op de Oude Maas ter hoogte van Spijkenisse. Foto: Jaap Koster – met dank.


Het motortankschip ZALMHAVEN, nog volledig in de oude kleuren, bij de AVR in de Geulhaven. Foto: K. Hegemans – met dank.


Op dezelfde locatie bij de AVR in de Geulhaven, de boeiing heeft inmiddels de gele kleur van AVR gekregen en daarna was de verf kennelijk even op. Foto: Ab de Jongh – met dank.


Het motortankschip ZALMHAVEN, nu volledig in de juiste kleuren, invarend Centrale Geul.


Het motortankschip MARIA P op de Donau. De voormalige LIBIA is hier zelfs voorzien van een duwsteven. Foto: Archief Arie Lentjes.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip LIBIA te Delfzijl. Foto: E. de Haan – met dank.
Naar het voorbeeld van bovenstaande tekening werd door de werf het bekende witte bordje met alle hoogtematen geproduceerd. Archief Arie Lentjes.
De motortankschepen FLANDRIA en LIBIA in de sluis van Wemeldinge in 1975. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.