Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304470.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:Gebr. Pot in Bolnes / Boele Bolnes.
Bouwnummer:827.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:64.98 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud:670 / 860.
Voortstuwing:2 x  145 pk Klockner-Humbolt-Deutz, S.O.M.V. 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min, motornummer: 2515865-70 (sb) en 2515871-76 (bb).
Aantal schroeven:2, met tunnelplaten als straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, later voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit:1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp. 
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:POLONIA, ALGERIA, SARDINIA, TUNISIA, TIBERIA, SYRIA en SICILIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het Noord-Afrikaanse land Libië.
Bijzonderheden:In 1929 als sleeptankschip LIBIA, gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes. In 1941, bij Boele Bolnes omgebouwd tot motortankschip en als LIBIA in de vaart gebleven. In de jaren vijftig voorzien van stoomspiralen. In augustus 1959, bij Boele Bolnes, hermotoriseerd met 2 x 230 pk Deutz, type AMS 528, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min, direct omkeerbaar.
Levensloop:In 1929 gebouwd als sleeptankschip LIBIA voor de Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. Op 09-04-1960 vekocht aan de Int. Flusstankschifahrt GmbH in Hamburg en hernoemd in WIENRODE. In december 1977 afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

De Grote Sluis van Hansweert ligt helemaal vol met enkel Van Ommeren schepen, waaronder maar liefst vier ‘ombouwers’. Uiterst links ligt de LIBIA, uiterst rechts de 1400 tonner CLIVIA. Het laatste schip in de verzameling is waarschijnlijk het gastankschip WANDRIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LIBIA, opvarend boven de noodbrug van Mannheim. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LIBIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief H. Platje – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip LIBIA in de haven van Vlissingen. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip LIBIA in één van de sluizen van het Albertkanaal. Foto: Archief Arie Lentjes.