Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2318153.
Scheepstype:Motortankschip – type III/ADNR.
Bouwjaar:1987.
Bouwwerf:Scheepswerf Lanser BV in Sliedrecht.
Bouwnummer:698.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:85.91 x 11.02 x 2.99.
Tonnage / Inhoud:1849 / 2030.
Voortstuwing:1140 pk Bolnes, type 6 DNL, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min, motornummer: 3629. Teruggesteld op 950 pk.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een kortstraalbuis.
Kopschroef:200 pk.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nummer 4 (zink-silicaat op gestraald ijzer).
Pompcapaciteit:2 x 350 cbm/uur Allweier motorpompen met separaat leidingsysteem voor chemiecaliën. Plus 1 Allweier sloppomp.
Eigenaar:Algemene Lease Maatschappij BV in Amsterdam.
Zusterschepen:LIMBURGIA, LIVORNIA en LOCARNIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het West-Afrikaanse land Liberia.
Bijzonderheden:Stapelloop: 10-07-1987.
Overdracht: 05-10-1987.
Uitgerust met 2 roeren, fabrikant Van de Velden, met bijpassende stuurmachines. Centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en hefbare stuurhut. Verder uitgerust met dampretourleiding, niveausignalering en tankwaspoorten – type III/ADNR.
In …. dubbelwandig gemaakt en verlengd naar 110.00 x 11.00 x 2.91 en 2164 ton. Het dek werd verhoogd tot boven de normale trunkdekhoogte met de spanten bovendeks. Motorvermogen opgevoerd naar 1140 pk.
Levensloop:Gedurende de bouwperiode, van 01-04-1987 tot 05-10-1987, was Scheepswerf Lanser BV in Sliedrecht eigenaar van het schip. Op 05-10-1987 werd het schip overgeschreven naar de Algemene Lease Maatschappij BV in Amsterdam en LIBERIA gedoopt. De Algemene Lease Maatschappij BV wijzigde op 28-09-1992 haar naam in Amstel Lease Mij NV. In 2001 overgeschreven naar Vopak Barging BV in Rotterdam en hernoemd in VOPAK.PASTEUR. In 2008 verkocht aan Interstream Barging Barging BV in Geertruidenberg en hernoemd in PASTEUR. In 2009 verkocht aan Fuel Logistic & Finance BV in Geertruidenberg en niet hernoemd. In 2021 gesloopt bij de Kladovo Shipyard in Kladovo, Servië.

Het motortankschip LIBERIA, opvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: W. Keizer – met dank.

 

Motortankschip LIBERIA, opvarend op de Nieuwe Maas. Foto: T v/d Zee – met dank.

 

Het motortankschip LIBERIA, inmiddels voorzien van een verhoogd dek, opvarend aan St. Goar. De LIBERIA vaart hier al met de Vopak vlag, maar is nog niet in de kleuren van de nieuwe rederij geschilderd. Omdat het VO-logo uit de schoorsteen moest is een kleine VO op de kop geschilderd. Foto: J. Koster – met dank.

 

Het motortankschip LIBERIA passert opvarend de Loreley. De schoorsteen is keurig blauw geschilderd, zonder logo. Foto: J. Koster – met dank.

 

De voormalige LIBERIA, nu volledig in de kleuren van Vopak en met haar nieuwe naam: VOPAK.PASTEUR. Foto: Arie Lentjes.

 

Het motortankschip VOPAK.PASTEUR, opvarend boven Wesel. Foto: Paul Kombüchen – met dank.

 

De PASTEUR, Inmiddels varend in de kleuren van Interstream Barging, afvarend te Bergambacht. Foto: Pieter Boers – met dank.

 

Het motortankschip, in een prachtig besneeuwd landschap, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

 

Het motortankschip PASTEUR, afvarend ter hoogte van Orsoy. Foto: Paul Kombüchen – met dank.

 

Het motortankschip PASTEUR, opvarend ter hoogte van Bingen in augustus 2016 – Foto: H. Platje – met dank.

De motortankschepen PASTEUR en CURIE (ex. LIBERIA en LOCARNIA) liggen anno 2019/2020 klaar voor de sloop bij Kladovo Shipyard in Kladovo, Servië, Foto: Collectie A. Pronk – met dank.
Van het motortankschip CURIE is inmiddels het dek verwijderd om de roest-vast-stalen tanks uit het casco te kunnen hijsen. De PASTEUR is zover nog niet. Foto: Collectie A. Pronk – met dank.
Op deze luchtfoto is duidelijk te zien dat bij zowel de CURIE als de PASTEUR het dek en roest-vast-stalen tanks zijn verwijderd. Foto: Collectie A. Pronk.