Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2314150.
Scheepstype: Motortankschip – type III / ADNR.
Bouwjaar: 1974.
Bouwwerf: Stocznia Remontova in Wroclaw, Polen.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 84.90 x 11.02 x 2.92.
Tonnage / Inhoud: 1480 / 2015.
Voortstuwing: 990 pk Stork Werkspoor met drukvulling, type 8 FHB 240/900, 8 cilinder, 4 tact, 900 omw/min, motornummer: 70148.
Aantal schroeven: 1, aanvankelijk zonder straalbuis.
Kopschroef: Ja, merk en kracht onbekend.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen en Esso Rustban Dimecoating.
Pompcapaciteit: 2 x 350 cbm/uur motorpompen met separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam.
Zusterschepen: LUTETIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Levant, de historisch-geografische naam voor een deel van Zuidwest-Azië. Het beslaat het gedeelte direct ten oosten van de Middellandse Zee.
Bijzonderheden: Vanaf de bouw uitgerust met een duwsteven, en een centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening. Voor de type III / ADNR classificatie voorzien van een dampretourleiding, niveausignalering en tankwaspoorten.
Schip heeft oorspronkelijk, bij gebrek aan emplooi, lange tijd opgelegd gelegen in Wijk bij Duurstede.
In 1985 werd het achterschip van de LEVANTIA ingrijpend verbouwd. De vorm van het achterschip voldeed niet tijdens lage snelheden waarbij het brandstofverbruik veel te hoog was. Gelijkertijd voorzien van een straalbuis.
In 2000/2001 werd het ladinggedeelte ingrijpend verbouwd en geschikt gemaakt voor het transport van eetbare oliën. Om de kubieke inhoud te vergroten werd het dek opgetrokken tot ver boven de trunkhoogte.
Levensloop: In 1974 gebouwd in opdracht van Rederij Ir. Harry Nefkens in Rotterdam en als JOHAN gedoopt. Op 30-05-1975 overgeschreven naar Rederij Nefkens BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1976 verkocht aan Transco BV in Weesp en niet hernoemd. Op 26-01-1979 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en hernoemd in LEVANTIA. In 2001 verkocht aan Vopak Barge Europe BV in Vlaardingen en niet hernoemd. In 2005 verkocht aan Fluvia Nederland BV in Rotterdam en hernoemd in PIZ LHOTSE. In 2007 verkocht aan Fluvia AG in Basel en niet hernoemd (7001845). In 2008 verkocht aan Vliezwa CV in Langweer en hernoemd in SAMAR. Anno 2018 in de vaart.

 

Het motortankschip LEVANTIA heeft een lading nafta geladen in de Zevende Petroleumhaven en draait achteruit het Hartelkanaal in. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip LEVANTIA, afvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip LEVANTIA, op de Nieuwe Maas in Rotterdam. Foto: Teun de Wit (WWW.Binnenvaart.EU) – met dank.

Het motortankschip LEVANTIA, nu in de kleuren van Vopak Barging, opvarend ter hoogte van Sliedrecht. De LEVANTIA vaart inmiddels volledig in het transport van eetbare oliën. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip PIZ LHOTSE, afvarend beneden Heumen. Foto: J. Driessen – met dank.

Het motortankschip SAMAR, afvarend op de Waal. Foto: Ruud Mulder – met dank.

Het motortankschip SAMAR, inmiddels getooid met de Friese vlag op de kop, vaart de sluis van Eddersheim uit. Foto: Jürgen Gesinn – met dank.

Het motortankschip SAMAR in de Sliksloot in Krimpen a/d IJssel. Foto: Pieter Boers – met dank.