Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2104346.
Scheepstype:
Motortankschip met hellend trunkdek – type III / ADNR.
Bouwjaar: 1969.
Bouwwerf: Scheepswerf Piet Hein (Schram) in Papendrecht.
Bouwnummer: 741.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 84.95 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1550 / 1999.
Voortstuwing: 800 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type DRO 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 750 omw/min, motornummer: 10642.
Aantal schroeven: 1, met straalbuis.
Kopschroef: Naviprop kopbestring.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer) en separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Pompcapaciteit: 2 x 320 cbm/uur Houttuin motopompen.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen: LINDAVIA, LIBIA, LIGURIA, LOCANIA en LOMBARDIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Franse naam voor het Meer van Genève, Lac Léman.
Bijzonderheden: Proefvaart: 20-01-1970.
Overdracht: 30-01-1970.
Oorspronkelijk gebouwd als stookolietanker SARDINIA. Voer voornamelijk stookolie (centrale-olie) voor de voormalige Gemeentelijk Energie Bedrijven van Rotterdam en Amsterdam. In 1982 omgebouwd voor het transport van chemiecaliën en hernoemd in LEMANIA.
In …. hermotoriseerd met 900 pk ABC.
Levensloop: Op 24-07-1972 overgeschreven naar P.A. van Es & Co BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 12-07-1982 hernoemd in LEMANIA. Op 17-03-1981 overgeschreven naar Phs. van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-09-1993 verkocht aan Exploitatie Scheepvaart Mercurius BV in Zwijndrecht. Door Mercurius, op basis van een bevrachtingsovereenkomst verhuurd aan B. Scheurwater in Zwijndrecht en hernoemd in CONCORDE. In 2002 verkocht aan Vof  An.Ka Scheepvaart BV in Zwijndrecht en hernoemd in AN.KA. In 2015 verkocht aan Neerlandic Tankers BV in Oegstgeest en hernoemd in ANKA. Anno 2018 in de vaart.

 

Het motortankschip in de Volkeraksluis. Er ligt een flinke plas olie in de sluis en die lijkt bijna wel afkomstig van de SARDINIA te zijn. Foto: Archief Van Ommeren.

Of de SARDINIA werkelijk de veroorzaker van de vervuiling in de Volkeraksluis is kan aan de hand van deze foto’s niet bewezen worden. Feit is echter wel dat het trunkdek van de SARDINIA wel flink onder de stookolie zit. Foto: Archief Van Ommeren.

De vrolijk gepavoiseerde SARDINIA brengt op 07-05-1979, ter hoogte van de OMNIA een ode aan Spidokapitein H.F. Bruinsma. Deze vierde die dag op de OMNIA zijn veertig jarig jubileum. Foto: Archief Van Ommeren.

Het motortankschip LEMANIA in het Hafenkanal in Duisburg/Ruhrort. Foto: H.W. Lentjes.

Het motortankschip LEMANIA, opvarend op de Waal. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LEMANIA ligt te lossen op een voor ons onbekende plek. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LEMANIA, opvarend ter hoogte van de Pannerdense Kop. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LEMANIA op Lichtersteiger 3 bij de Matex in de Botlek. Foto: H.W. Lentjes.

Het motortankschip CONCORDE, afvarend op de Oude Maas ter hoogte van Spijkenisse. Foto: Jaap Koster – met dank.

Het motortankschip AN.KA, afvarend beneden Düsseldorf. Foto: P. Kombuchen – met dank.

Het motortankschip AN.KA, opvarend in het gebergte. Foto: Dieter Henken – met dank.