Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2104346.
Scheepstype:Motortankschip met hellend trunkdek – type III/ADNR.
Bouwjaar:1969.
Bouwwerf:Scheepswerf Piet Hein (Schram) in Papendrecht.
Bouwnummer:741.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:84.95 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1550 / 1999.
Voortstuwing:800 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type DRO 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 750 omw/min, motornummer: 10642.
Aantal schroeven:1, met straalbuis.
Kopschroef:Naviprop kopbesturing, aangedreven door een 250 pk Daf.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer) en separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Pompcapaciteit:2 x 320 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:LINDAVIA, LIBIA, LIGURIA, LACONIA en LOMBARDIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Franse naam voor het Meer van Genève, Lac Léman.
Bijzonderheden:Proefvaart: 20-01-1970.
Overdracht: 30-01-1970.
Oorspronkelijk gebouwd als stookolietanker SARDINIA. Voer voornamelijk stookolie (centrale-olie) voor de voormalige Gemeentelijk Energie Bedrijven van Rotterdam en Amsterdam. In 1982 omgebouwd voor het transport van chemiecaliën en hernoemd in LEMANIA.
In …. hermotoriseerd met 900 pk ABC.
Levensloop:Op 24-07-1972 overgeschreven naar P.A. van Es & Co BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 12-07-1982 hernoemd in LEMANIA. Op 17-03-1981 overgeschreven naar Phs. van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-09-1993 verkocht aan Exploitatie Scheepvaart Mercurius BV in Zwijndrecht. Door Mercurius, op basis van een bevrachtingsovereenkomst verhuurd aan B. Scheurwater in Zwijndrecht en hernoemd in CONCORDE. In 2002 verkocht aan Vof  An.Ka Scheepvaart BV in Zwijndrecht en hernoemd in AN.KA. In 2015 verkocht aan Neerlandic Tankers BV in Oegstgeest en hernoemd in ANKA. Anno 2019 in de vaart.

Het motortankschip in de Volkeraksluis. Er ligt een flinke plas olie in de sluis en die lijkt bijna wel afkomstig van de SARDINIA te zijn. Foto: Archief Van Ommeren.


Of de SARDINIA werkelijk de veroorzaker van de vervuiling in de Volkeraksluis is kan aan de hand van deze foto’s niet bewezen worden. Feit is echter wel dat het trunkdek van de SARDINIA wel flink onder de stookolie zit. Foto: Archief Van Ommeren.


Het motortankschip SARDINIA, wacht in de Ruhr om haar lading stookolie te kunnen lossen. Foto: Teun de Wit – met dank.


Het is motortankschip SARDINIA draait op bij Bunkerstation Van Woerden in Druten. Het is de mooiste dag van de week; aflosdag en de boodschappen zijn ook gelijk geregeld. Foto: Archief Arie Lentjes.


De vrolijk gepavoiseerde SARDINIA brengt op 07-05-1979, ter hoogte van de OMNIA een ode aan Spidokapitein H.F. Bruinsma. Deze vierde die dag op de OMNIA zijn veertig jarig jubileum. Foto: Archief Van Ommeren.


Het motortankschip LEMANIA, na 12 jaar als stookolietanker gevaren te hebben, vaart ze hier in 1982, na een geslaagde ombouw tot chemicaliëntanker, opvarend op de Duitse Benedenrijn. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip LEMANIA in het Hafenkanal in Duisburg/Ruhrort. Foto: H.W. Lentjes.


Het motortankschip LEMANIA, opvarend op de Waal. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


Het motortankschip LEMANIA ligt te lossen op een voor ons onbekende plek. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip LEMANIA, opvarend ter hoogte van de Pannerdense Kop. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


Het motortankschip LEMANIA op Lichtersteiger 3 bij de Matex in de Botlek. Foto: H.W. Lentjes.


Het motortankschip LEMANIA, opvarend ter hoogte van Leeuwen. Foto: T. van de Zee – met dank.


Het motortankschip CONCORDE, afvarend op de Oude Maas ter hoogte van Spijkenisse. Foto: Jaap Koster – met dank.


Het motortankschip CONCORDE, varend op de Oude Maas. Foto: Krijn Hegemans – met dank.


Het motortankschip CONCORDE in het Breediep. Foto: Krijn Hegemans – met dank.


Het motortankschip AN.KA, afvarend ter hoogte van Krefeld. Foto: Paul Kombüchen – met dank.


Het motortankschip AN.KA, afvarend beneden Düsseldorf. Foto: P. Kombüchen – met dank.


Het motortankschip AN.KA, opvarend in het gebergte. Foto: Dieter Henken – met dank.


Het motortankschip AN.KA in de sluis van Eddersheim. Foto: Jurgen Gesinn – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Veranderende milieuregels noopten tankvaartrederijen er in de jaren zeventig van de vorige eeuw toe hun ladingresten, bilgewater, afgewerkte smeerolie, verfrestanten, oude vaten en dergelijke gecentraliseerd af te geven. Van Ommeren koos ervoor hiervoor een oud tankschip af te meren aan de Strekdam. De oude HELVETIA, waarvan de certificaten waren verlopen, viel te eer te beurt om tussen 1974 en 1981 als ‘vatenschip’ te dienen. Hier ligt het motortankschip SARDINIA langszij de HELVETIA tijdens het afgeven van bilgewater. Foto: Collectie Ton Wilting – met dank.
Het motortankschip SARDINIA ligt voor een schroefwissel in het schroevendok van Schroevenfabriek Lips aan de Schaardijk in Rotterdam-IJsselmonde. Voorheen was hier het Scheepsmotoren- en Reparatiebedrijf van J.H. Keller gevestigd. Foto: Archief Arie Lentjes.