Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2307801.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1951.
Bouwwerf:Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht.
Bouwnummer:338.
Proefvaart:23-10-1951.
Afmetingen:79.96 x 10.09 x 2.52.
Tonnage / Inhoud:1230 / 1568.
Voortstuwing:2 x 450 pk Sulzer, type 6 TW-24, 6 cilinder, 2 tact, 400 omw/min. Motornummers: onbekend.
Aantal schroeven:1, aanvankelijk niet geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leiding systeem.
Eigenaar:Internationale Rivertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen:CAUCASIA, CASPIA, RAETIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Lac Léman, de Franse naam voor het meer van Genève. 
Bijzonderheden:In 19.. voorzien van een straalbuis. In 1966 overgeijkt naar 1403 ton.
Levensloop:Op 03-06-1975 overgeschreven naar Phs. van Ommeren  (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 27-09-1976 verkocht naar Verstraeten-Lauwers PvbA in Schoten, België en hernoemd in FABIËNE (6001533). In 1986 hernoemd in AVANTI I. In 1990 bij Scheepssloperij Heyghen NV in Gent gesloopt.

 

De stapelloop van de LEMANIA bij De Biesbosch in Dordrecht in de zomer van 1951. Een stokanker zorgt voor extra zekerheid omdat de originele ankers nog niet zijn aangebracht.   Foto: H. Weijenberg – met dank.

De stapelloop van de LEMANIA bij De Biesbosch in Dordrecht in de zomer van 1951. Foto: H. Weijenberg – met dank.

De stapelloop van de LEMANIA bij De Biesbosch in Dordrecht in de zomer van 1951. Het stokanker, aangebracht om het schip eventueel na de tewaterlating op te vangen met een extra sleepboot, is op deze foto goed zichtbaar. Foto: H. Weijenberg – met dank.

Het motortankschip LEMANIA, opvarend op de Nieuwe Maas, ter hoogte van Wilton Feyenoord. Foto: collectie Arie Lentjes.

Het motortankschip LEMANIA in de haven van Speyer. Foto: A. Vermijeren – met dank.

Het motortankschip LEMANIA in één van de sluizen op de Bovenrijn. Foto: collectie Arie Lentjes.

De LEMANIA, opvarend in Mannheim (kmr. 425). Foto: collectie: Teun de Wit – met dank.

Het imposante brugfront van de LEMANIA. Foto: Nico van de Meer – met dank.

Het motortankschip LEMANIA, afvarend in Mannheim. Foto: Collectie D. Kouwen – met dank.

Het motortankschip LEMANIA, afvarend in Mannheim, ter hoogte van Faules Eck. Foto: Collectie D. Kouwen – met dank.

De LEMANIA ligt te lossen in Birsfelden. Mevr. De Haan en een klein ‘Haantje’ maken een wandelingetje langs de Rijnoever. Foto: H. de Haan – met dank.

Het motortankschip LEMANIA, ingevroren bij de BRAG in Basel in de strenge winter van 1962/1963. Foto: Archief Arie Lentjes.

De DUWVOGEL, met drie geladen duwbakken is net boven Godorf aan de grond gelopen. De LEMANIA biedt assistentie om weer los te komen. Foto: G. Steenbergen – met dank.

Wachtend op het sein om de Kruisschanssluis in Antwerpen te kunnen binnenvaren verleierde de LEMANIA langzaam met het tij op een zandbank in de Westerschelde. Gelukkig was de LEMANIA niet het eerste schip wat op die plek terecht kwam. Je moest er alleen blijven zitten en wachten op het volgende ‘hoog water’. Foto: collectie Arie Lentjes.