Voorzien dampretourleiding, niveausignalering en tankwaspoorten. Gedeeltelijk dubbelwandig motortankschip gebouwd voor het transport van van vervuild water van Basel naar Rotterdam of Antwerpen. Uitgerust met een duwsteven. In 1991 voorzien van een dubbele bodem (alleen de zijden waren eerst dubbelwandig) om haar geschikt te maken voor Type II ADNR (met dispensatie). Nieuwe tonnenmaat na hermeting tot 3.11 meter – 2147 ton.
Levensloop:
In 1970 gebouwd in opdracht Bragtank SA in Basel. Als PIZ ALBANA in de vaart gekomen (7000780). Op 01-05-1974 door Van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf BV in Rotterdam op bare-boat charterbasis gehuurd van Bragtank. Hernoemd in LATINIA (2319188). Op 28-11-1989 door Van Ommeren Binnentankvaart BV gekocht van Bragtank en niet hernoemd. In 2000 verkocht naar Vopak Barge Europe BV in Dordrecht en hernoemd in VOPAK.BOHR. In 2004 verkocht naar Bohr BvbA en hernoemd in EVA.M (06003995). In 2014 verkocht naar Litouwen. Daarna onbekend.
Motortankschip LATINIA, afvarend Sliedrecht. Foto: Archief Van Ommeren.
Nadat het grootste gevaar eenmaal geweken was, maakte het blusvaartuig GELDERLAND vast langszij de zwaar beschadigde LATINIA. Foto: Archief Arie Lentjes.
De schade aan de achterste tank aan bakboord. Ondanks dat de LATINIA dubbelwandig was werd de ladingtank deels opengescheurd. Dubbelwandig-heid kreeg na deze aanvaring een andere betekenis. Foto: Archief Arie Lentjes.
Naast dat de FRANCA niet alleen de laatste tank aan bakboord openscheurde, werd ook een deel van achterboeiing en de roef gekraakt. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip VOPAK.BOHR op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Teun de Wit – met dank.
Het motortankschip VOPAK.BOHR, invarend in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam, in november 2003.
Het motortankschip VOPAK.BOHR, invarend in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam, in november 2003.
Het motorvrachtschip EVA-M, afgemeerd bij Dieselbedrijf Dordrecht BV in Ridderkerk in 2014 – Foto: Eric Ooms – met dank.
Het motorvrachtschip EVA-M in de haven van Antwerpen in 2014 – Foto: Pieter Broers – met dank.