Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2319188.
Scheepstype:Motortankschip – Type III / ADNR.
Bouwjaar:1970.
Bouwwerf:Scar Forges in Straatsburg.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:91,36 x 11,46 x 2,90.
Tonnage / Inhoud:1933 /2167.
Voortstuwing:2 x 800 pk Deutz, type RBV6M 545, 6 cilinder, 4 tact, 330 omw/min. Motornummers: bakboord: 492-4013 stuurboord: 492-4014.
Aantal schroeven:2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating 4.
Pompcapaciteit:2 x 350 cbm/uur.
Eigenaar:Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Italiaanse provincie Latina.
Bijzonderheden:Voorzien dampretourleiding, niveausignalering en tankwaspoorten. Gedeeltelijk dubbelwandig motortankschip gebouwd voor het transport van van vervuild water van Basel naar Rotterdam of Antwerpen. Uitgerust met een duwsteven. In 1991 voorzien van een dubbele bodem (alleen de zijden waren eerst dubbelwandig) om haar geschikt te maken voor Type II ADNR (met dispensatie). Nieuwe tonnenmaat na hermeting tot 3.11 meter – 2147 ton.
Levensloop:In 1970 gebouwd in opdracht Bragtank SA in Basel. Als PIZ ALBANA in de vaart gekomen (7000780). Op 01-05-1974 door Van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf BV in Rotterdam op bare-boat charterbasis gehuurd van Bragtank. Hernoemd in LATINIA (2319188). Op 28-11-1989 door Van Ommeren Binnentankvaart BV gekocht van Bragtank en niet hernoemd. In 2000 verkocht naar Vopak Barge Europe BV in Dordrecht en hernoemd in VOPAK.BOHR. In 2004 verkocht naar Bohr BvbA en hernoemd in EVA.M (06003995). In 2014 verkocht naar Litouwen. Daarna onbekend.

Motortankschip LATINIA, afvarend Sliedrecht. Foto: Archief Van Ommeren.


Motortankschip LATINIA, opvarend Keulen Rodenkirchen. Foto: Archief Arie Lentjes.


De LATINIA is bijna klaar met lossen bij de Shell in Birsfelden. Foto: H. de Haan – met dank.


Motortankschip LATINIA, opvarend op de Oude Maas. Foto: Archief Arie Lentjes.


Op de plaats rust. De LATINIA in de Geulhaven. Foto: Arie Lentjes.


Het motortankschip LATINIA, op het Schelde-Rijnkanaal, onderweg naar Rotterdam. Foto: Teun de Wit – met dank.


Na een zware aanvaring tussen de motortankschepen LATINIA en FRANCA in de dichte mist te Hulhuizen, stroomde het zeer brandbare nafta met een grote stroom de Waal in. Foto: Archief Arie Lentjes.


Nadat het grootste gevaar eenmaal geweken was, maakte het blusvaartuig GELDERLAND vast langszij de zwaar beschadigde LATINIA. Foto: Archief Arie Lentjes.


De schade aan de achterste tank aan bakboord. Ondanks dat de LATINIA dubbelwandig was werd de ladingtank deels opengescheurd. Dubbelwandig-heid kreeg na deze aanvaring een andere betekenis. Foto: Archief Arie Lentjes.


Naast dat de FRANCA niet alleen de laatste tank aan bakboord openscheurde, werd ook een deel van achterboeiing en de roef gekraakt. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip VOPAK.BOHR op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Teun de Wit – met dank.


Het motortankschip VOPAK.BOHR, invarend in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam, in november 2003.


Het motortankschip VOPAK.BOHR, invarend in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam, in november 2003.


Het motorvrachtschip EVA-M, afgemeerd bij Dieselbedrijf Dordrecht BV in Ridderkerk in 2014 – Foto: Eric Ooms – met dank.


Het motorvrachtschip EVA-M in de haven van Antwerpen in 2014 – Foto: Pieter Broers – met dank.

Toegevoegde foto’s

Het motortankschip LATINIA in 1974 op de helling bij Scheepswerf Boele in Bolnes. Nadat Van Ommeren het schip van de BRAG uit Basel had overgenomen ging het eerst voor een grondige onderhoudsbeurt en enkele aanpassingen naar de werf. Foto: Bauke van der Velde – met dank.
Het motortankschip LATINIA in 1974 op de helling bij Scheepswerf Boele in Bolnes. Nadat Van Ommeren het schip van de BRAG uit Basel had overgenomen ging het eerst voor een grondige onderhoudsbeurt en enkele aanpassingen naar de werf. Foto: Bauke van der Velde – met dank.
Het motortankschip LATINIA in 1974 op de helling bij Scheepswerf Boele in Bolnes. Nadat Van Ommeren het schip van de BRAG uit Basel had overgenomen ging het eerst voor een grondige onderhoudsbeurt en enkele aanpassingen naar de werf. Foto: Bauke van der Velde – met dank.
Het motortankschip LATINIA in 1974 op de helling bij Scheepswerf Boele in Bolnes. Nadat Van Ommeren het schip van de BRAG uit Basel had overgenomen ging het eerst voor een grondige onderhoudsbeurt en enkele aanpassingen naar de werf. De roef en de stuurhut staan hier nog in de kleuren van de BRAG. Foto: Bauke van der Velde – met dank.
Het motortankschip LATINIA in de opvaart op de Benedenrijn, gezien vanuit de stuurhut. De centrale manoeuvreerstand van de LATINIA was rijkelijk voorzien van diverse knoppen en meters, Foto: Bauke van der Velde – met dank.
De duwtankbak VOTANK 50 ligt geladen voor anker aan de Merode, ter hoogte Hulsinga-Altona Houthandel in Oud-IJsselmonde, om te koppelen met de LATINIA, die onder de Van Ommeren vlag voor de eerste keer een bak gaat duwen. Foto: Archief Arie Lentjes.
Eenmaal voor de duwbak gelegen is er werk aan de winkel. Het koppelen is altijd een zwaar karwei. Foto: Archief Arie Lentjes.
De combinatie LATINIA – VOTANK 50 ligt klaar voor vertrek richting Duisburg. Op de achtergrond de nog ‘enkele’ Van Brienenoordbrug. Foto: Archief Arie Lentjes.
De combinatie LATINIA – VOTANK 50 ligt klaar voor vertrek richting Duisburg. Op de achtergrond de nog ‘enkele’ Van Brienenoordbrug. Foto: Archief Arie Lentjes
Het motortankschip EVA-M in 2007 afgemeerd aan het Noordereiland in Rotterdam.
Foto: Pieter Boers – met dank.
Het motorvrachtschip EVA-M, afgemeerd bij Dieselbedrijf Dordrecht BV in Ridderkerk in 2014 – Foto: Teun van de Zee – met dank.