Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2104427.
Scheepstype: Motortankschip met hellend trunkdek – type III/ADNR.
Bouwjaar: 1970.
Bouwwerf: Scheepswerf Piet Hein (Schram) in Papendrecht.
Bouwnummer: 745.
Proefvaart: onbekend.
Afmetingen: 84.85 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1550/1999.
Voortstuwing: 800 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type DRO 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 750 omw/min, motornummer: 10528.
Aantal schroeven: 1, met straalbuis.
Kopschroef: Naviprop kopbesturing, aangedreven door een 250 pk Daf.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen en Dimecoating Nr. 4 (zink-silicaatverf op gestraald ijzer) en separaat leidingsysteem voor chemiecaliën.
Pompcapaciteit:  2 x 320 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen: LEMANIA, LINDAVIA, LIBIA, LIGURIA, LOMBARDIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar Laconië, een streek in het zuidoosten van Griekenland.
Bijzonderheden: Overdracht: 27-11-1970.
Voorzien van radar en radiotelefonie.
Voorzien van één Beckerroer, centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en gedeeltelijk hefbare stuurhut.
In 1981 overgemeten naar 1535 ton met 1990 cbm. In 2009 bij Scheepswerf Hendriks in Dodewaard omgebouwd tot motorvrachtschip van 1524 ton en 2000 cbm (84.80 x 9.50 x 2.81).
Levensloop: In 1982 verkocht aan Motortankschip Laconia BV in Zwijndrecht en via een bevrachtingsovereenkomst als LACONIA in de Van Ommeren tonnage blijven varen. In 2001 overgeschreven naar Vof Laconia in Dordrecht en hernoemd in VOPAK.ISONZO. In 2001 doorverkocht aan Rheintrans GmbH in Zwijndrecht en hernoemd in ALMADI. In 2003 overgeschreven naar Untermann in Luxemburg en als ALMADI in de vaart gebleven (04802300).
In 2009 verkocht aan BKS Binnenschiffahrts-kontor Sommerfeld GmbH in Buxtehude in Duitsland. Aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip van 1535 ton en als EIDER in de vaart gekomen. Anno 2019 in de vaart.

 

Het motortankschip LACONIA, opvarend boven de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: A. Aartsen – met dank.

Het motortankschip LACONIA op een winderig Hollands Diep. Voor de kop de toenmalige Moerdijkbrug. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip LACONIA, opvarend ter hoogte van Dordrecht. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LACONIA, invarend in de Botlek Centrale Geul (1990).

Een ongelukje zit vaak in een klein hoekje. In dit geval in een bochtje. De LACONIA is omhoog gevaren ter hoogte van Oberwesel. Gelukkig liep deze ‘stranding’ met een sisser af. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LACONIA, afvarend ter hoogte van Zwijndrecht. Foto: H.A. Bot – met dank.

Het motortankschip LACONIA, waarschijnlijk onderweg naar Amsterdam, invarend in de sluis van Vreeswijk (1991). Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip LACONIA, voor ‘groot onderhoud’ op een voor ons onbekende werf. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip VOPAK.ISONZO op het Gemeentesteiger achterin de Derde Petroleumhaven in Rotterdam. Foto: K. Hegemans – met dank.

Het motortankschip ALMADI, kort na de overname in 2003, opvarend te Kaub. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip ALMADI op Wachtsteiger 3, bij de Vopak in de Botlek Centrale Geul (2007).

Het motortankschip ALMADI op Wachtsteiger 3, bij de Vopak in de Botlek Centrale Geul (2007).

Het motortankschip ALMADI uitvarend van de Volkeraksluis in 2006. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motorvrachtschip EIDER maakt in 2011 een korte stop in Sliedrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motorvrachtschip EIDER, te Dordrecht in 2013. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motorvrachtschip EIDER, opvarend op de Waal. Foto:: Archief Arie Lentjes.