Eni-nr: | 2305379. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1933. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Gebr. Pot in Bolnes. |
Bouwnummer: | 858. |
Proefvaart: | Maart 1933. |
Afmetingen: | 69.85 x 8.48 x 2.73. |
Tonnage / Inhoud: | 914 / 1096. |
Voortstuwing: | 400 pk Stork, type HO 27,5 x 45, 8 cilinder, 4 tact, 300 omw/min. |
Aantal schroeven: | 1. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 10. In 1948 voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar het land Italië |
Bijzonderheden: | In 1961 hermotoriseerd met 420 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min. Tevens omgebouwd voor het transport van bitumen. Hiervoor uitgerust met een Clayton verwarmingsketel en een nieuwe ladingpomp van 200 cbm/uur. In 1974 omgebouwd tot beunschip van 1061 ton. |
Levensloop: | In 1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam. In 1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. In 1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren Binnentankvaart NV in Rotterdam. In 1974 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend doorverkocht aan Lapo BV in Vreeland. Omgebouwd tot beunschip en hernoemd in MEZZOFORTE. In 1978 verkocht aan J. Busker in Vinkeveen en hernoemd in GERMATON. In 1981 overgeschreven naar Vof. Busker & Zn. in Amsterdam en niet hernoemd. In 2010 verkocht aan Hellingh Shipservice BV in Zaandam en hernoemd in ESTHER. In 2018, bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem, gesloopt. |

Motortankschip ITALIA, opvarend aan de Loreley. Door gebrek aan ervaring in de bouw van een Rijnmotorschip bouwde Van Ommeren de ITALIA als een halve zeeboot. Zelfs een telegraaf tussen stuurhut en machinekamer ontbrak niet. Op het gebied van torsietrillingen had de technische dienst geen enkele ervaring wat tot gevolg had dat de schroefas van ITALIA, in de beginjaren regelmatig brak. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip ITALIA, met een klein briesje op de Oosterschelde. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip ITALIA, met een fors briesje op de Westerschelde. Droge voeten houden is er niet bij. Aan dek verschijnen is sowieso niet verstandig. Foto: Archief Arie Lentjes.

De 400 pk sterke Stork hoofdmotor van de ITALIA. In 1933 een serieuze voortstuwing voor een Rijnmotor. Foto: Archief H. Lobbezoo – met dank.

Het motortankschip ITALIA in Frankfurt. Op de achtergrond de gasfabriek van Frankfurt. Foto: Archief K. Potters – met dank.

Het motortankschip ITALIA in het oude Hafenkanal van Neuss (1959). Inmiddels is er in de haven van Neuss wel het één en ander veranderd. Foto: Collectie K. Potters – met dank.

Motortankschip ITALIA, zo te zien op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Archief Arie Lentjes.

De ITALIA voor anker na een zware aanvaring in dichte mist. Een groot deel van het voorschip is compleet verdwenen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Eenmaal aan de werf werd pas duidelijk hoe groot de schade was. Een hele nieuwe ‘kop’ was noodzakelijk. Foto: Arie Lentjes.

Motortankschip ITALIA, na de ombouw tot bitumentanker, in de afvaart op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

De voormalige ITALIA, als beunschip GERMATON van de familie Busker uit Amsterdam, met een vrachtje ‘nat zand’ op één van de Randmeren.Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het beunschip GERMATON, op één van de wachtsteigers in de Botlek Centrale Geul, in juni 2003. Op de achtergrond de voormalige lospier van de Graan Elevator Maatschappij (GEM). Wat er nog van rest zijn enkele stationaire graanelevatoren die al snel gesloopt zouden worden.

Het beunschip GERMATON, op één van de wachtsteigers in de Botlek in juni 2003. Op de achtergrond de voormalige lospier van de Graan Elevator Maatschappij (GEM). Wat nog rest zijn enkele stationaire graanelevatoren die al snel gesloopt zouden worden.

Het beunschip GERMATON op één van de Wachtsteigers in de Botlek Centrale Geul (juni 2003).

Het beunschip GERMATON op één van de Wachtsteigers in de Botlek Centrale Geul. Het typische stuurhutje dateert uit 1961, toen de voormalige ITALIA werd omgebouwd tot bitumentanker (juni 2003).

Drie beunschepen voor een vrij weekend op één van de Wachtsteigers in de Botlek. Van links naar rechts: de JOSETTE, de SCHOUWEN en de GERMATON, de laatste is inmiddels voorzien van een moderne, aluminium stuurhut.

Het beunschip GERMATON. Bij gebrek aan ruimte vastgemaakt op één van de Wachtsteigers in de (Botlek) Welplaathaven. Met haar nieuwe stuurhut heeft de GERMATON een heel nieuw uiterlijk gekregen.

Het beunschip ESTHER, ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het beunschip ESTHER, ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het valt wellicht moeilijk te begrijpen maar ook voor de voormalige ITALIA kwam na 85 jaar actieve dienst het einde. Zouden de slopers in Haarlem ook maar een moment beseft hebben dat zij hier een werkelijk historisch schip onder de ‘knipper’ hadden. Waarschijnlijk niet en het is hen ook niet aan te rekenen. Voor hen zijn het slechts slooptonnen. Foto: Danny Reijne – met dank.
TOEGEVOEGDE FOTO’S




Foto: Teun van de Zee – met dank.