Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2305379.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1933.
Bouwwerf: Scheepswerf Gebr. Pot in Bolnes.
Bouwnummer: 858.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 69.85 x 8.48 x 2.73.
Tonnage / Inhoud: 914 / 1096.
Voortstuwing: 400 pk Stork, type HO 27,5 x 45, 8 cilinder, 4 tact, 300 omw/min.
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10. In 1948 voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen: Geen.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het land Italië
Bijzonderheden: In 1961 hermotoriseerd met 420 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min. Tevens omgebouwd voor het transport van bitumen. Hiervoor uitgerust met een Clayton verwarmingsketel en een nieuwe ladingpomp van 200 cbm/uur. In 1974 omgebouwd tot beunschip van 1061 ton.
Levensloop: In 1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam. In 1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. In 1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren Binnentankvaart NV in Rotterdam. In 1974 verkocht naar Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en aansluitend doorverkocht aan Lapo BV in Vreeland. Omgebouwd tot beunschip en hernoemd in MEZZOFORTE. In 1978 verkocht aan J. Busker in Vinkeveen en hernoemd in GERMATON. In 1981 overgeschreven naar Vof. Busker & Zn. in Amsterdam en niet hernoemd. In 2010 verkocht aan Hellingh Shipservice BV in Zaandam en hernoemd in ESTHER. In 2018, bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem, gesloopt.

 

Motortankschip ITALIA, opvarend aan de Loreley. Door gebrek aan ervaring in de bouw van een Rijnmotorschip bouwde Van Ommeren de ITALIA als een halfwaardige zeeboot. Zelfs een telegraaf tussen stuurhut en machinekamer ontbrak niet. Op het gebied van torsietrillingen had de technische dienst geen enkele ervaring wat tot gevolg had dat de schroefas van ITALIA, in de beginjaren regelmatig brak. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip ITALIA, met een klein briesje op de Oosterschelde. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip ITALIA, met een klein model storm op de Westerschelde. Droge voeten houden is er niet bij. Aan dek verschijnen is sowieso niet verstandig. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip ITALIA, zo te zien op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Archief Arie Lentjes.

De ITALIA voor anker na een zware aanvaring in dichte mist. Een groot deel van het voorschip is compleet verdwenen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Eenmaal aan de werf werd pas duidelijk hoe groot de schade was. Een hele nieuwe ‘kop’ was noodzakelijk. Foto: Arie Lentjes.

Motortankschip ITALIA, na de ombouw tot bitumentanker, in de afvaart op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het beunschip GERMATON van Busker. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het beunschip GERMATON, op de wachtsteigers in de Botlek. Foto: Arie Lentjes.

Het beunschip GERMATON, op de wachtsteigers in de Botlek. Foto: Arie Lentjes.