Eni-nr: | 2309841. |
Scheepstype: | Motortankschip. – type N/open. |
Bouwjaar: | 1956/1957. |
Bouwwerf: | Schiffswerft & Stahlbau Th. Buschmann GmbH & Co in Hamburg, Duitsland. |
Bouwnummer: | 57. |
Proefvaart: | 25-02-1957. |
Afmetingen: | 67.00 x 8.22 x 2.62. |
Tonnage / Inhoud: | 920 / 1118. |
Voortstuwing: | 500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 7261. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min. |
Aantal schroeven: | 1, voorzien va straalbuis. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | APPIA, AETOLIA, AURELIA, CALABRIA, CAMPANIA en LUCANIA. (allen gebouwd bij Th. Buschmann in Hamburg). |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar het schiereiland Istrië. |
Bijzonderheden: | Stapelloop: 15-01-1957. Proefvaart: 25-02-1957. Overdracht: 26-02-1957. In 1991 omgebouwd tot tankduwbak van 946 ton. |
Levensloop: | Op 20-03-1974 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 31-12-1974 verkocht aan Unitas BV in Rotterdam en op 26-04-1976 officieel hernoemd in MARCO. Op 02-01-1984 verkocht aan B. Suringh in Zwijndrecht en als MARCO in de vaart gebleven. Op 28-03-1991 verkocht naar G. Langeslag en H. van Berkum. Aansluitend omgebouwd tot tankduwbak en verhuurd aan Nedlloyd Rijn & Binnenvaart. Hernoemd in NEDLLOYD 23. Op 07-01-1992 verkocht aan aan Ger Tank Transport Beheer BV in Hendrik Ido Ambacht en hernoemd in ALPA 2. Op 18-12-1992 hernoemd in SCHENE 4. Op 07-02-1994, vanuit een faillissement aangekocht door Handel- en Scheepvaartbedrijf O. Slokkers BV in Zwijndrecht en hernoemd in PAROOL. Daarna onbekend. |

Vader en zoon Lentjes aan dek van de ISTRIA in de late zomer van 1960. Een trotse pa Lentjes heeft voor dit fotomoment zijn mooiste uniform maar eens aangetrokken. De niet geheel raszuivere scheepshond Pollie, afkomstig van de Antwerpse Vogeltjesmarkt, denkt er het zijne van. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ISTRIA, varend op een drukke Nieuwe Maas ter hoogte van de Parkkade. Boven de bomen van Het Park ontwaren we de Euromast en langs de Parkkade één van de Nederlandse marinekruisers, de ZEVEN PROVINCIËN of DE RUYTER. Foto: Archief Phs. van Ommeren – met dank.

Het motortankschip ISTRIA, voor anker boven Mannheim. Het is wachten op een losplaats bij de BASF in Ludwigshafen. De voorboeiing van de ISTRIA ziet er enigszins verkreukeld uit. Foto: Archief Arie Lentjes.

Meer in detail lijkt de schade wel mee te vallen. Maar omdat er bij de verzekering niets bleek te halen, was de assurantieafdeling er toch niet blij mee. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ISTRIA bij de Shell in Anderlecht op hetKanaal Brussel-Charleroi.Foto: H. Verleun – met dank.

Het motortankschip ISTRIA, varend in ballast boven de ‘Verbrande Brug’ op het Kanaal van Willebroek.Waarschijnlijk is er voor de Shell gelost in Anderlecht. Met vier tanks ballast kon de stuurhut blijven staan om de stad Brussel te passeren. Foto: H. Verleun – met dank.

De ISTRIA met meerdere Van Ommeren schepen, wachtend op de douane in Lobith. De tanks staan op de knevels om de tanks zo snel mogelijk gasvrij te maken. Toen het nog was toegestaan, behoorde men wel gasvrij in Rotterdam te arriveren. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ISTRIA, met één van haar zusterschepen aan de Strekdam. Een dik pak sneeuw bedekt beide schepen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ISTRIA, tijdens zware sneeuwbuien opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ISTRIA op het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De blauwe band, geschilderd op de trunk van de ISTRIA, heeft een nieuw kleurtje nodig. Overschilderen is er niet bij; eerst afsteken en roestvrij maken die handel. Foto: Archief Arie Lentjes.

De tankduwbak NEDLLOYD 23 (ex. ISTRIA), geduwd door de NEDLLOYD 83, opvarend boven de Baanhoekbrug. Op de achtergrond de chemische fabriek van Dupont, thans Chemours. Foto: Willem Keizer – met dank.

De SCHENE 3 (ex. NEDLLOYD 51), samen met de SCHENE 4 (ex. ISTRIA) aan het Gemeentesteiger in de Botlek.

Het motortankschip ADVENA (ex. RUCKWARTH 11) met, de in zeer slechte toestand verkerende tankduwbak PAROOL (ex. ISTRIA) langszij, afvarend ter hoogte van de Sliedrechtse Baanhoekbrug. Wellicht is dit de laatste reis van de voormalige ISTRIA. Foto: W. Keizer – met dank.